Skip to content

PSA Retail ontwikkelt interactieve ervaring voor autoshowrooms

PSA Retail heeft een interactieve digitale ‘experience’ ontwikkeld met behulp van technologie van Dassault Systèmes. Met deze interactieve experience wil de distributietak van de Franse autogroep PSA het aankoopproces van een auto verrijken.

De experience is door PSA Retail gecreëerd met behulp van de oplossing ‘Virtual Garage‘ van Dassault Systèmes. Met de oplossing is een nieuw retailconcept ontwikkeld, waarbij digitale visualisaties worden geïntegreerd in de fysieke showroom. In de nieuwe ‘Experience Store’ in Parijs kunnen klanten digitale modellen van auto’s van Peugeot, Citroën en DS naar wens aanpassen en bekijken.

Experience Stores

Het nieuwe showroomconcept neemt per merk slechts 150 vierkante meter in beslag. PSA Retail, de grootste autodistributeur van Frankrijk en de op één na grootste van Europa, wil deze retailformule de komende jaren verder uitrollen. In 2020 moeten er 30 Experience Stores zijn, verspreid over heel Europa.

PSA Retail heeft een interactieve digitale ‘experience’ ontwikkeld met behulp van technologie van Dassault Systèmes (bron: Dassault Systèmes)

De high-end virtuele 3D-modellen zijn gedetailleerd en realistisch genoeg om te zorgen voor een emotionele connectie met klanten. Zij kunnen het interieur en exterieur van hun droomauto in realtime aanpassen. Het is bijvoorbeeld mogelijk om verschillende varianten van een model te tonen en de omgeving, belichting en effecten te wijzigen.

Salestool

De bijbehorende ‘autoconfigurators’ zijn ook een salestool. Medewerkers kunnen eenvoudig opties en gedetailleerde specificaties laten zien aan potentiële klanten, zonder hiervoor verstand van 3D-visualisatie te hoeven hebben.

“Autodealers moeten een steeds grotere keuzevrijheid bieden om de digitale generatie aan te spreken, terwijl de winkelruimte met name in grote steden als Parijs erg duur is”, zegt Olivier Sappin, Vice President, Transportation & Mobility Industry bij Dassault Systèmes. “Stel je voor: een showroom zonder fysieke auto’s waarin toch emotionele interactie met een auto mogelijk is. Het 3DEXPERIENCE-platform brengt consumenten dichter bij hun toekomstige auto dan een zoektocht door een fysieke showroom.”

No comments yet

Leave a Reply

You may use basic HTML in your comments. Your email address will not be published.

Subscribe to this comment feed via RSS