Financiële ondernemingen verliezen gemiddeld een miljoen dollar per cyberbeveiligingsincident

1396955_49065589

Nu organisaties in de financiële sector worden geconfronteerd met steeds geavanceerdere dreigingen, stijgen de kosten die samenhangen met cyberaanvallen. Nieuw onderzoek door Kaspersky Lab en B2B International onthult de omvang en impact van de aanvallen.

Financiële ondernemingen lijden een gemiddeld verlies van bijna een miljoen dollar ($926.000) voor elk cyberbeveiligingsincident waarmee ze worden geconfronteerd.

Dit onthutsende cijfer wordt bekendgemaakt in Financial Institutions Security Risks 2016, een onderzoek onder financiële professionals. In het onderzoek ligt het accent op de belangrijkste beveiligingsuitdagingen voor banken en financiële instellingen over de hele wereld alsmede de financiële kosten van specifieke cyberaanvallen. De meest kostbare soorten incidenten voor financiële instellingen zijn dreigingen die misbruik maken van kwetsbaarheden in point-of-sale (POS) systemen, waarbij de gemiddelde organisatie $2.086.000 verliest. Dit wordt gevolgd door aanvallen op mobiele apparaten ($1.641.000) en gerichte aanvallen ($1.305.000).

Compliance vormt bij banken en financiële instellingen de belangrijkste drijfveer voor het verhogen van de investeringen in IT-beveiliging. Uit het onderzoek blijkt echter ook dat 63% van de organisaties van mening is dat compliance niet voldoende is om veilig te zijn. Een andere belangrijke reden voor het verhogen van de beveiligingsuitgaven is de toenemende complexiteit van de infrastructuur. Een gemiddelde financiële onderneming maakt bijvoorbeeld gebruik van virtual desktop infrastructure (VDI) en beheert ongeveer 10.000 eindgebruikerapparaten, waarvan ruwweg de helft smartphones en tablets. Onvoldoende interne expertise, richtlijnen vanuit het topmanagement en uitbreiding van de bedrijfsactiviteiten zijn andere belangrijke redenen om de begroting te verhogen. Algemeen gezien lijkt meer investeren in de beveiliging onvermijdelijk voor een ​​duidelijke meerderheid van de financiële ondernemingen; 83% van hen verwacht een toename van de IT-beveiligingsbudgetten.

Martijn van Lom, General Manager Benelux van Kaspersky Lab, merkt op: “Gezien de aanzienlijke financiële verliezen als gevolg van cyberaanvallen is het niet verwonderlijk dat financiële organisaties de beveiligingsuitgaven willen verhogen. Wij geloven dat succesvolle beveiligingsstrategieën voor financiële instellingen een meer evenwichtige benadering van de toewijzing van middelen vereist. Dat betekent dus niet alleen uitgeven aan compliance, maar ook meer investeren in bescherming tegen geavanceerde gerichte aanvallen, meer aandacht voor de persoonlijke bewustwording wat betreft beveiliging, en het krijgen van beter inzicht in industriespecifieke dreigingen.”

Het onderzoek toont aan dat financiële ondernemingen de beveiligingsproblematiek willen aanpakken door meer informatie over dreigingen in huis te halen en door het uitvoeren van beveiligingsaudits. 73% van de ondervraagden beschouwt deze maatregel als effectief. Organisaties uit de financiële sector zijn echter minder geneigd om externe beveiligingsdiensten te gebruiken; slechts 53% van de ondervraagden ziet dit als een effectieve aanpak.

Deskundigen van Kaspersky Lab adviseren financiële instellingen vijf belangrijke overwegingen in acht te nemen wat betreft hun beveiligingsstrategieën voor 2017.

1.    Wees alert op gerichte aanvallen

Gerichte aanvallen op financiële instellingen zullen waarschijnlijk worden uitgevoerd via externe partijen of aannemers. Deze bedrijven hebben mogelijk vaak zwakkere of helemaal geen bescherming en kunnen worden gebruikt als toegangspunt voor malware of phishing-pogingen.

2.    Onderschat minder geavanceerde dreigingen niet

Fraudeurs kunnen massaal toeslaan en met behulp van eenvoudige tools profiteren van de schaalgrootte. Social engineering kan 75% van de frauduleuze incidenten uitmaken, terwijl slechts 17% wordt veroorzaakt door malware.

3.    Prefereer compliance niet boven bescherming

Budgetten worden meestal toegewezen ten gunste van compliance, maar versterking van de beveiliging en de invoering van nieuwe beschermingstechnologieën vereist een meer evenwichtige benadering bij de toewijzing van middelen.

4.    Voer regelmatig penetratietesten uit

Onzichtbare kwetsbaarheden zijn wel degelijk reëel. Met de implementatie van geavanceerde detectie-tools en penetratietesten zullen kwetsbaarheden en incidenten aan het licht komen. Zorg ervoor altijd een open blik te houden voor alle zwakke plekken en dreigingen - voordat het te laat is.

5.    Besteed aandacht aan dreigingen van binnenuit

Cybercriminelen kunnen misbruik maken van werknemers - of besluiten om er zelf een te worden. Effectieve beveiligingsstrategieën moeten verder gaan dan perimeterbescherming en technieken bevatten die verdachte activiteiten binnen organisaties kunnen detecteren.

Meer over
Lees ook
Onderzoek SAP CFO’s staan bij duurzaamheid aan de zijlijn

Onderzoek SAP CFO’s staan bij duurzaamheid aan de zijlijn

Nederlandse leidinggevenden nemen concrete actie voor duurzaamheid, maar er zijn nog obstakels voor langetermijnsucces. Gebrek aan financiering is daarbij de grootste zorg. Dat is de belangrijkste conclusie voor Nederland uit de Environmental Sustainability Study 2023 (Wave 3). Dit onderzoek van SAP analyseerde de houding en het gedrag van bedrijv1

Verizon rapport: fleets de dupe van krapte op arbeidsmarkt en hoge kosten

Verizon rapport: fleets de dupe van krapte op arbeidsmarkt en hoge kosten

Verizon Business publiceert vandaag de onderzoeksresultaten van het jaarlijkse wereldwijde Fleet Technology Trends Report. Het onderzoek is afzonderlijk uitgevoerd door Bobit (VS) en ABI Research (EMEA en APAC) en heeft reacties van meer dan 2.500 fleet managers, executives en andere mobiele bedrijfsprofessionals in elf landen.

Investeringen in Employee Experience, Cloud en AI leiden tot betere Customer Experience, blijkt uit nieuw NTT-rapport

Investeringen in Employee Experience, Cloud en AI leiden tot betere Customer Experience, blijkt uit nieuw NTT-rapport

NTT Ltd., een toonaangevend bedrijf op het gebied van IT-infrastructuur en -diensten, heeft vandaag het 2023 Global Customer Experience Report gelanceerd. Hieruit blijkt dat customer experience (CX) een topprioriteit blijft voor de C-suite. 95% van de organisaties hebben tegenwoordig een directielid dat verantwoordelijk is voor dit bedrijfsonderde1