MBO’ers komen met oplossingen voor beroepsonderwijs

dt

Studenten van het mbo en hbo hebben dit jaar in samenwerking met de Nationale DenkTank oplossingen bedacht die het beroepsonderwijs moeten verbeteren. Het gaat om tien concreet uitgewerkte ideeën waar de sector en de samenleving mee uit de voeten kunnen. Sommigen worden al in de praktijk gebracht.

De afgelopen tijd bleek herhaaldelijk uit onderzoek, waaronder van de Nationale DenkTank, dat het beroepsonderwijs kampt met velerlei problemen. Deelnemer Aydan Figaroa van de DenkTank vertelt: “Studenten met een niet-westerse achtergrond hebben geen gelijke kansen in het beroepsonderwijs, bijvoorbeeld bij het vinden van een stageplek. Een aantal scholen leidt haar studenten onvoldoende op voor de arbeidsmarkt en er is een groeiende behoefte aan goede leraren.” De deelnemers van de Nationale DenkTank bedachten daarom tien creatieve oplossingen die de grootste pijnpunten in het beroepsonderwijs effectief kunnen aanpakken. Een greep daaruit:

Met Plan je money speelt de DenkTank in op de stijgende schuldenlast bij mbo’ers. In dit lespakket kunnen mbo-studenten via een app op hun telefoon leren omgaan met geld. Hbo-studenten geven de mbo’ers op hun beurt financieel advies in ruil voor studiepunten. Van deze oplossing lopen momenteel al pilots op zeven mbo-scholen, die de app moeten verbeteren. Ook is er steun van het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (NIBUD). Hiernaast bedacht de Nationale DenkTank Hack je Les. Deze oplossing is bedoeld om studenten zelf een grotere rol te geven in het verbeteren van hun onderwijs. Tijdens een ‘gehackte les’ bespreken twee coaches de problemen waar studenten tegenaan lopen; in de klas, met de docent. Vervolgens maken ze een actieplan om mee aan de slag te gaan. In de afgelopen weken zijn er al mbo-klassen ‘gehackt’ bij diverse ROC’s en binnenkort loopt er een pilot met vijftien lessen bij ROC Amsterdam. Ook wordt er een stichting voor Hack je Les opgericht.

Andere oplossingen bieden manieren om het komende lerarentekort tegen te gaan. Zo is het traject Pre-Pabo bedacht om een soepelere overgang van mbo’ers naar de Pabo (de hbo-opleiding voor basisschooldocenten) mogelijk te maken. Uit eigen onderzoek van de DenkTank blijkt dat mbo’ers minder kans hebben langs de toelatingstoets van de Pabo komen, omdat zij in hun vooropleiding niet de vereiste leerdoelen hebben behandeld. Binnen de Pre-Pabo worden mbo’ers op deze test voorbereid door studenten van de lerarenopleiding. Op die manier krijgen zij een eerlijke kans om de opleiding binnen te komen. De Hogeschool Utrecht begint volgend jaar een proef van Pre-Pabo op haar eigen Pabo en lerarenopleiding. Ook doet de MBO-raad een subsidieaanvraag om de oplossing straks in de praktijk mogelijk te maken.

Deelnemer Figaroa is trots op deze en de andere zeven oplossingen. “Het is gaaf om te zien hoe de oplossingen in de praktijk gewaardeerd worden. We zien dat ze verandering teweeg kunnen brengen en hopen dat er een sneeuwbaleffect zal zijn. Mede daarom presenteren we onze plannen vandaag voor het eerst aan een breder publiek. Dit gebeurt in de Zuiderkerk in Amsterdam.” Wie de overige oplossingen wil zien kan terecht op www.nationale-denktank.nl De themapartners van de Nationale DenkTank 2016 zijn: Van Dijk – Studystore, Het Platform Bèta Techniek, het ministerie van OCW, 11 MBO’s