Eén op drie Nederlanders schrijft wachtwoorden op briefje

password

Nederlanders gaan nonchalant met wachtwoorden om. Een derde van de Nederlanders schrijft zijn wachtwoorden nog steeds op een digitaal of papieren briefje. Een digitaal wachtwoordenkluisje wordt nauwelijks gebruikt, terwijl 41% aangeeft deze mogelijkheid wel te kennen. Dit blijkt uit het onderzoek ‘Cybersecurity awareness en skills' (2016) van Alert Online. Uit het onderzoek komt naar voren dat Nederlanders zich amper zorgen maken over hun online veiligheid. Onterecht, want cybercriminelen gebruiken steeds geavanceerdere aanvalsmethoden die ingrijpende gevolgen kunnen hebben, zoals identiteitsfraude of afpersing.

Eén op de vijf Nederlanders ziet automatisch uitloggen op websites waar zij even niet actief op zijn als grote belemmering. Ook vindt 13% van de Nederlanders het teveel gedoe om bijvoorbeeld via tweestapsverificatie - waarbij je een extra beveiligingscode naar je smartphone laat sturen - online accounts te beveiligen. Vooral vrouwen ervaren dit als een te grote belemmering. Wanneer wel de juiste veiligheidsmaatregelen zijn getroffen, dan omzeilt een vijfde van de Nederlanders die alsnog, omdat de veilige route op dat moment niet uitkomt.

"Veel mensen zien over het hoofd dat wachtwoorden toegang geven tot heel veel belangrijke persoonlijke gegevens,” zegt Marjolijn Bonthuis van Alert Online. “Een goed wachtwoord is voor elke site, account of app uniek, bestaat uit veel verschillende karakters en is daardoor moeilijk te onthouden. Dat maakt wachtwoordbeheer niet eenvoudig. Veilig omgaan met je wachtwoorden is wél cruciaal voor je online veiligheid. Daarom raad ik iedereen aan voor een digitaal wachtwoordenkluisje te kiezen. Niemand wil toch dat zijn persoonlijke gegevens in handen komen van cybercriminelen?"

Onveilig Wi-Fi gebruik

Eén op de tien Nederlanders heeft zijn Wi-Fi netwerk thuis niet met een wachtwoord beveiligd. 41% van hen is ervan overtuigd dat dit geen probleem is, omdat de apparaten die verbinding maken met het thuisnetwerk wel beveiligd zijn. Buitenshuis logt één op de vijf Nederlanders in op openbare netwerken. Oók als daar geen wachtwoord voor nodig is. Bijna een kwart van hen denkt dat dit voldoende veilig is. Dat is niet het geval: cybercriminelen hebben binnen mum van tijd toegang tot devices die gebruikmaken van een openbaar netwerk waarvoor inloggen niet nodig is.

Tips ter bescherming

Voor wie zijn persoonlijke gegevens wil beschermen, heeft Alert Online drie belangrijke tips:

  1. Maak lange en ingewikkelde wachtwoorden met hoofdletters, kleine letters en speciale leestekens. Deze zijn nu eenmaal sterker dan korte eenvoudige wachtwoorden.
  2. Gebruik tweestapsverificatie als extra middel om je online accounts te beveiligen.
  3. Maak niet zomaar gebruik van openbare Wi-Fi-netwerken. Het is veiliger om te kiezen voor je databundel of een VPN-verbinding.
Meer over
Lees ook
Onderzoek SAP CFO’s staan bij duurzaamheid aan de zijlijn

Onderzoek SAP CFO’s staan bij duurzaamheid aan de zijlijn

Nederlandse leidinggevenden nemen concrete actie voor duurzaamheid, maar er zijn nog obstakels voor langetermijnsucces. Gebrek aan financiering is daarbij de grootste zorg. Dat is de belangrijkste conclusie voor Nederland uit de Environmental Sustainability Study 2023 (Wave 3). Dit onderzoek van SAP analyseerde de houding en het gedrag van bedrijv1

Verizon rapport: fleets de dupe van krapte op arbeidsmarkt en hoge kosten

Verizon rapport: fleets de dupe van krapte op arbeidsmarkt en hoge kosten

Verizon Business publiceert vandaag de onderzoeksresultaten van het jaarlijkse wereldwijde Fleet Technology Trends Report. Het onderzoek is afzonderlijk uitgevoerd door Bobit (VS) en ABI Research (EMEA en APAC) en heeft reacties van meer dan 2.500 fleet managers, executives en andere mobiele bedrijfsprofessionals in elf landen.

Investeringen in Employee Experience, Cloud en AI leiden tot betere Customer Experience, blijkt uit nieuw NTT-rapport

Investeringen in Employee Experience, Cloud en AI leiden tot betere Customer Experience, blijkt uit nieuw NTT-rapport

NTT Ltd., een toonaangevend bedrijf op het gebied van IT-infrastructuur en -diensten, heeft vandaag het 2023 Global Customer Experience Report gelanceerd. Hieruit blijkt dat customer experience (CX) een topprioriteit blijft voor de C-suite. 95% van de organisaties hebben tegenwoordig een directielid dat verantwoordelijk is voor dit bedrijfsonderde1