Skip to content

‘Start-ups essentieel om Nederlandse steden slimmer te maken’

Start-ups en hun innovaties spelen een essentiële rol bij het slimmer maken van steden. Hun slimme oplossingen zijn hard nodig, want in een verstedelijkt land als Nederland zijn de effecten van megatrends als technologie, demografie en klimaat het sterkst voelbaar in stedelijke regio’s. Dat zegt Ilja Linnemeijer, die namens PwC mentor is van deelnemers aan het Startupbootcamp-acceleratorprogramma Smart City & Living. Linnemeijer is onder de indruk van de pitches van de tien deelnemende start-ups.

‘Dit domein leent zich heel goed voor nieuwe concepten’, zegt Linnemeijer. ‘‘Hier komen technologie, maatschappelijke vraagstukken én ondernemerschap perfect samen.’ Wekelijks komen er anderhalf miljoen stedelingen bij. Dit betekent dat in 2030 zestig procent van de wereldbevolking in stedelijke regio’s woont. Linnemeijer: ‘Dat stelt steden voor de uitdaging deze groei duurzaam op te vangen en de stad leefbaar te houden. Dat biedt tegelijkertijd kansen aan bedenkers van producten en diensten die de stad hierbij kunnen helpen.’ Volgens Linnemeijer kunnen start-ups dan ook rekenen op groeiende interesse van investeerders en venture capital.

De tien deelnemende start-ups aan het programma houden zich op verschillende manieren bezig met het slimmer maken van steden. Van virtual reality en internet of things, tot mobiliteit en energiemanagement. PwC zetten vijf onderliggende trends in slimme steden van de toekomst op een rij.

  1. Gesimuleerde realiteit – Met behulp van virtual reality ontstaan nieuwe mogelijkheden op de woning- en kantoormarkt. Zo bedacht start-up theConstruct een concept dat architecten en onroerendgoedbedrijven helpt met het visualiseren van hun blauwdruk, waardoor klanten zich virtueel door huizen en gebouwen kunnen bewegen, nog voordat ze gebouwd zijn.
  2. Slimme huizen en slim leven – Dit zijn innovaties die het leven voor inwoners eenvoudiger, comfortabeler, duurzamer en efficiënter maken. Denk aan energiemanagement, maar ook aan digitale platformen die vraag en aanbod van babysitters of schoonmakers bij elkaar brengt.
  3. Slimme mobiliteit – Hieronder vallen oplossingen rondom mobiliteit, congestie, duurzaamheid. Een voorbeeld is Quicargo, een soort Uber-platform dat onbenutte laadruimte verkoopt aan bedrijven en consumenten. Dat leidt tot minder verspilling van brandstof, wegverkeer en vervuiling.
  4. Slimme betrokkenheid & geconnecteerde belevenis – De toenemende digitalisering leidt tot andere klantverwachtingen, communicatievormen, consumptiepatronen en netwerken. Dit vraagt om nieuwe contact- en belevenisconcepten voor bijvoorbeeld winkels en hotels.
  5. Slim werken – De digitale revolutie verandert ook de manier waarop we leven en werken. De schaarste aan talent biedt in onze kenniseconomie mogelijkheden voor producten en diensten die daarop inspelen. Zoals Nuklius, een app die teammanagers van bedrijven in staat stelt bekwame mensen te rekruteren voor hun projecten.

One Comment Post a comment

Leave a Reply

You may use basic HTML in your comments. Your email address will not be published.

Subscribe to this comment feed via RSS

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.