Skip to content

Websites retailers 7 procent langzamer dan vorig jaar

De websites van grote retailers zijn nu gemiddeld 7 procent langzamer dan een jaar geleden. Dat blijkt uit onderzoek van Dynatrace. Door de lange laadtijden lopen deze bedrijven inkomsten mis en daalt de klanttevredenheid.

Dynatrace voerde een jaar lang elke 10 minuten een benchmark uit op de homepages van meer dan 300 buitenlandse retailers. De gemiddelde responstijd steeg van 4,2 seconde in 2015 naar 4,5 seconde nu. De belangrijkste oorzaak daarvoor is dat websites zwaarder zijn geworden en dat ze meer objecten en elementen van externe partijen bevatten.

Er is een rechtstreeks verband tussen de snelheid en het aantal elementen van derden zoals Facebook en Twitter, het aantal afbeeldingen en andere objecten op de homepage en de paginagrootte. Het gemiddeld aantal elementen van derden steeg van 27 naar 32, het aantal objecten van 134 naar 144 en de paginagrootte van 1,84 MB naar 2 MB.

Klanten verwachten dat een website die ze bezoeken binnen 3 seconden geladen is en maar liefst 46 procent haakt af bij vertraging. Hier valt dus nog veel winst te behalen. Zo heeft de Amerikaanse moderetailer Nordstrom becijferd dat een vertraging van slechts een halve seconde tot een 11 procent lagere conversie leidt.

“In de retail is elk digitaal klantcontact van belang”, zegt Dave Anderson, VP Marketing bij Dynatrace voor de EMEA- en Azië-Pacific-regio. “Retailers doen er verstandig aan om zich te focussen op de snelheid van de website en uit te zoeken welk effect dit heeft op de omzet. Anders laten ze geld liggen.”

No comments yet

Leave a Reply

You may use basic HTML in your comments. Your email address will not be published.

Subscribe to this comment feed via RSS

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.