Vijf virtual reality-toepassingen die onze wereld veranderen

DS

We hebben al veel gehoord over virtual reality, maar de echte doorbraak bleef nog uit. Tot nu toe dan, want door allerlei technologische ontwikkelingen is het fenomeen weer springlevend. Nieuwe toepassingen en innovaties schieten als paddestoelen uit de grond. Met bovendien een grote invloed op branches als gezondheidszorg, entertainment, defensie en de business. Vijf voorbeelden.

  1. Muziekvideo’s in 360 graden

De aloude videoclip draait alweer even mee. Het verschijnsel is sinds het verdwijnen van muziekzenders als TMF en MTV op zijn retour. Tijd voor een update, en die lijkt nu te komen. Op onder andere YouTube staan sinds kort clips opgenomen met een speciale 360-graden-camera. Deze plaatst de kijker middenin de actie.

Diverse muzikanten maken daar inmiddels gebruik van. Zo heeft dance-dj Avicci zijn eerste virtual reality-videoclip inmiddels online staan, zelfs in 4K resolutie. En ook voor klassieke muziek is deze technologie een verrijking. 

  1. Verre reizen vanuit de hotelkamer

Virtual reality leent zich uitstekend voor marketingdoeleinden. Dat bewijst hotelketen Marriot wel. Zij bieden hun gasten in hun hotels in New York en Londen een bijzondere voorziening: VR Postcards.

Hotelgasten kunnen in een speciale ruimte of via room service een virtuele trip bestellen naar bijvoorbeeld Beijing of het Andesgebergte in Chili. Via een persoonlijk, intiem reisverhaal kijkt de hotelgast mee door de ogen van echte reizigers. Uiteraard gaat het daarbij om landen en locaties waar Marriott vertegenwoordigd is.

  1. Angststoornissen behandelen met VR-therapie

Ook binnen de gezondheidszorg bewijst virtual reality inmiddels zijn waarde. Bijvoorbeeld voor de behandelingen van fobieën of Post-Traumatische Stress-Syndroom (PTSS).

Zo is GGZ Friesland onlangs gestart met de behandeling van patiënten met een (sociale) angststoornis zoals pleinvrees. In een virtuele omgeving confronteert de behandelaar hen met de situaties die angst aanjagen: een kermis, druk feest, een plein of supermarkt. In tegenstelling tot een 'echte' confrontatie is de situatie geheel controleerbaar. Zo kan de patiënt bijvoorbeeld gericht oefenen met situaties die in oplopende mate angstgevoelens oproepen. Die gecontroleerde aanpak verhoogt de effectiviteit van de behandeling aanzienlijk.

  1. Virtual reality leert chirurgen opereren

Laparoscopie, waarbij een chirurg via een minuscule snede en een lange buis een 'kijkoperatie' uitvoert, is een van de grotere ontwikkelingen in dit vakgebied van de vorige eeuw. Maar het trainen van deze discipline is lastig: de mens is geen dankbaar oefenmateriaal.

Virtual reality biedt hier uitkomst. Diverse medische centra trainen hun laparoscopie-chirurgen en studenten inmiddels met 3D-simulaties. Uit onderzoek blijkt dat het de chirurgische prestaties bevordert.

  1. Realistische training voor soldaten

Natuurlijk kan het leger situaties doornemen met behulp van een whiteboard, of oefenen met losse flodders. Maar het ervaren en oefenen van realistische oorlogssituaties vraagt veel meer dan dat. Virtual reality is daar uitermate voor geschikt: het biedt een flexibele trainingsomgeving waarin vrijwel alles mogelijk is. Zo gebruikt het Amerikaanse leger de technologie voor het trainen van soldaten in het opsporen van explosieven.

Het Engelse leger gebruikt een VR-simulatie voor het ‘testen’ van nieuwe rekruten. Zij beleven via de Oculus Rift een levensechte missie vanuit een tank. Zij zien zo beter of de personen in kwestie wel geschikt zijn voor de zware verantwoordelijkheden die ze dragen in het heetst van de strijd. 

Toekomstmuziek: The Vertrebrane

De huidige toepassingen zijn veelbelovend, maar geven slechts een tipje van de sluier van de toekomstige mogelijkheden. Virtual reality is nog lang niet uitontwikkeld. Futurologen hebben allerlei interessante stippen aan de horizon gezet. Een tot de verbeelding sprekende is bijvoorbeeld The Vertrebrane. Dat is een zeer krachtige nanocomputer die aan de bovenkant van de ruggenwervelkolom wordt geplaatst. Alle zenuwen naar de hersenen verlopen via die computer. Via een 'switch' kan de drager de verbinding tussen zijn hersenen en lichaam uitschakelen, waarna hij of zij verbinding maakt met zijn virtuele avatar in een dito omgeving.

In tegenstelling tot huidige VR-technieken is dit een wereld die rechtstreeks in het brein in geprojecteerd. De drager ervaart bovendien alsof het de controle over zijn lichaam nog 'gewoon' heeft, en kan in deze wereld alle acties ondernemen die het in de echte wereld ook kan. Je behoudt bovendien alle zintuiglijke waarnemingen. Een bril is niet meer nodig en ook de rest van je lichaam is, wanneer je dat wens althans, in perfecte staat. Zie het als de ultieme, programmeerbare en levensechte droomwereld waarin alles mogelijk is.

Dick Hissink is Sales Director en Benelux Geo Leader bij Dassault Systèmes