Skip to content

Star Wars: The Force Awakens legt grote druk op gerelateerde websites

Star Wars: The Force Awakens ging onlangs in première. De release van deze blockbuster betekent een enorme uitdaging voor gerelateerde websites, met name voor ticketsites.

Piekbelasting resulteert in imagoschade en misgelopen omzet. Dynatrace, leverancier van software voor digital performance, houdt wereldwijd de vinger aan de pols en waarschuwt voor de gevaren van overbelasting.

Dynatrace heeft al enkele alarmerende zaken gespot. Zo kreeg 9 december de officiële website van de film een grote update. Het aantal verbindingen groeide sterk, evenals de afhankelijkheid van derde partijen. De hoeveelheid content op de homepage vervijfvoudigde van 500 Kb naar 2,5 MB. Deze aanpassingen brengen grote risico’s voor de bereikbaarheid en de prestatie van de website onder grote belasting met zich mee.

 

9 december kreeg de officiële website van Star Wars: The Force Awakens een grote update. Dat resulteerde in een enorme toename aan dataverkeer en gewicht van de homepage

9 december kreeg de officiële website van Star Wars: The Force Awakens een grote update. Dat resulteerde in een enorme toename aan dataverkeer en gewicht van de homepage

Tickets en merchandise

Ook ticketsites en verkopers van Star Wars-gerelateerde merchandise staan onder grote druk. De afgelopen drie weken monitorde Dyntrace ticketsites in diverse landen. Vrijwel allemaal laten ze lange responstijden zien. In het ergste geval duurde het tot ruim 12 seconden voor de server op een actie van de gebruiker reageerde. Wachttijden van 5 tot 8 seconde bleken heel normaal. Het Duitse Cinestar had met een responstijd van 1.6 seconden zijn zaakjes het beste op orde. Spanje presteerde het slechtst, met responstijden tussen de 11 en 12 seconden voor alle drie de gemeten websites.

Alle applicaties, services, processen, hosts and datacenters moeten voor ieder afzonderlijk bezoek naadloos en succesvol samenwerken. Die afhankelijkheden zijn vergelijkbaar met The Force, wat deze factoren omgeeft en hen samenbindt. De Ruxit Smart Scape hieronder toont deze afhankelijkheden. Sites hebben dan ook wel wat weg van de Death Star. Een enkele opstandige X-wing is voldoende om deze uit te schakelen.

Bovenstaand screenshot toont de vele afhankelijkheden van processen, servers en hosts die verantwoordelijk zijn voor een goede werking van de officiële website van Star Wars: The Force Awakens. Het screenshot is afkomstig van Ruxit, een APM-oplossing van Dynatrace

Bovenstaand screenshot toont de vele afhankelijkheden van processen, servers en hosts die verantwoordelijk zijn voor een goede werking van de officiële website van Star Wars: The Force Awakens. Het screenshot is afkomstig van Ruxit, een APM-oplossing van Dynatrace

Enorme uitdaging

“Het is een enorme uitdaging om dergelijke websites geschikt te maken voor miljoenen bezoeken”, legt David Jones, Dynatrace Digital Performance Expert uit. “Vooral aan de serverkant brengt dat veel complexiteit met zich mee. Sites zijn afhankelijk van talloze factoren zoals serverapplicaties, datacentra, plug-ins en processen die de website ‘in de lucht houden’. Elk van die factoren is afhankelijk van de ander voor een correcte werking. De kans dat iets faalt op ieder willekeurig moment voor een willekeurige bezoeker is groter dan 1 tegen 3720. En een falende of trage website doet de klanttevredenheid absoluut geen goed. Alleen met pro-actieve monitoring kun je de oorzaak van vertragingen achterhalen en voorkomen.”

No comments yet

Leave a Reply

You may use basic HTML in your comments. Your email address will not be published.

Subscribe to this comment feed via RSS

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.