Geen groei meer in bezit (mobiele) devices

273129_h_ergb_s_gl

In de tweede helft van 2015 is het aantal bezitters van verschillende apparaten gelijk gebleven ten opzichte van dit voorjaar. Dit geldt zowel voor smartphones (80% van de Nederlanders bezit dit apparaat), tablets (65%), e-readers (23%), laptops (80%), PC's/desktops (60%), als Smart TV's (34%). Ruim driekwart van de bezitters gebruikt de extra functies die de Smart TV te bieden heeft. De interesse in de Smart Watch is klein. Slechts 7% is van plan er (misschien) een aan te schaffen. Ongeveer een kwart gebruikt Ad Blockers op één of meerdere apparaten.

Dit blijkt uit resultaten van het onderzoek 'GfK Trends in Digitale Media' die vandaag bekend worden gemaakt. Dit onderzoek verschaft inzicht in het bezit en gebruik van mobiele apparaten en digitale media.

Tablet

65% van de Nederlanders (13 jaar en ouder) zijn in het bezit van een tablet. Dit zijn 8,6 miljoen Nederlanders. In juni van dit jaar was dit percentage gelijk. Dit voorjaar groeide het aantal tabletbezitters nog licht van 61% in december 2014 naar 65% in juni 2015.

Smartphones

Ook het aantal Nederlanders dat een smartphone bezit, blijft met 10,6 miljoen (80%) stabiel ten opzichte van dit voorjaar (80%). Kijkend naar de verschillende leeftijdsgroepen verandert er ook niets. 55% van de ouderen (65+) heeft een smartphone terwijl 93% van de jongeren (13-17 jaar) een smartphone bezit.

Smart TV

Bijna 4,5 miljoen Nederlanders bezitten inmiddels een Smart TV (34%). Ook de Smart TV laat in de tweede helft van 2015 geen groei zien. Ten opzichte van een jaar geleden groeit het Smart TV bezit met 5%. Ruim drie kwart van de Smart TV bezitters (78%) geeft aan ook daadwerkelijk gebruik te maken van de extra functies - de apps - van het toestel. Bijna vier op de tien Smart-TV bezitters doet dit zelfs één keer per week of vaker.

Smart Watches

De interesse in Smart watches neemt af. Was in december 2014 nog zeventien procent zeker/misschien van plan een Smart Watch aan te schaffen, in december 2015 is dit nog maar zeven procent.

Ad Blockers

Ad Blockers - software die op PC, laptop, smartphone of tablet geïnstalleerd kan worden zodat er geen advertenties meer getoond worden op websites of in apps - worden door ongeveer een kwart van de Nederlanders (23%) gebruikt op één of meerdere apparaten. Het gebruik op mobiele apparaten (smartphone en/of tablet) is nog beperkt: zeven procent van de Nederlanders geeft aan een ad blocker op een mobiel device te hebben geïnstalleerd.

 
Meer over
Lees ook
Onderzoek SAP CFO’s staan bij duurzaamheid aan de zijlijn

Onderzoek SAP CFO’s staan bij duurzaamheid aan de zijlijn

Nederlandse leidinggevenden nemen concrete actie voor duurzaamheid, maar er zijn nog obstakels voor langetermijnsucces. Gebrek aan financiering is daarbij de grootste zorg. Dat is de belangrijkste conclusie voor Nederland uit de Environmental Sustainability Study 2023 (Wave 3). Dit onderzoek van SAP analyseerde de houding en het gedrag van bedrijv1

Verizon rapport: fleets de dupe van krapte op arbeidsmarkt en hoge kosten

Verizon rapport: fleets de dupe van krapte op arbeidsmarkt en hoge kosten

Verizon Business publiceert vandaag de onderzoeksresultaten van het jaarlijkse wereldwijde Fleet Technology Trends Report. Het onderzoek is afzonderlijk uitgevoerd door Bobit (VS) en ABI Research (EMEA en APAC) en heeft reacties van meer dan 2.500 fleet managers, executives en andere mobiele bedrijfsprofessionals in elf landen.

Investeringen in Employee Experience, Cloud en AI leiden tot betere Customer Experience, blijkt uit nieuw NTT-rapport

Investeringen in Employee Experience, Cloud en AI leiden tot betere Customer Experience, blijkt uit nieuw NTT-rapport

NTT Ltd., een toonaangevend bedrijf op het gebied van IT-infrastructuur en -diensten, heeft vandaag het 2023 Global Customer Experience Report gelanceerd. Hieruit blijkt dat customer experience (CX) een topprioriteit blijft voor de C-suite. 95% van de organisaties hebben tegenwoordig een directielid dat verantwoordelijk is voor dit bedrijfsonderde1