Online gokmarkt kan zich geen bug veroorloven

273129_h_ergb_s_gl

Online gokken is in veel Europese landen big business. De verwachting is dat het binnen nu en twee jaar ook in Nederland groeit. De verschillende aanbieders staan voor een grote uitdaging: hoe zorg je voor een ultieme consumentenervaring, als je weet dat iedere bug fataal kan zijn?

Om in deze bedrijfstak succesvol te zijn, is tegenwoordig meer nodig dan een goede locatie en moet een bedrijf meer doen dan de incidentele gezelligheidsgokker tevreden houden. Zo moet er een breed spectrum aan keuzes worden geboden die ervoor zorgen dat mensen altijd en overal hun favoriete spellen kunnen spelen. De recente opmars van online en mobiele technologieën heeft gokken toegankelijker gemaakt dan ooit. En dit heeft niet alleen gevolgen gehad voor mensen die altijd al graag een gokje waagden, het heeft de interesse van een totaal nieuwe doelgroep aangewakkerd, wat enorme kansen biedt voor traditionele kansspelondernemingen, platformproviders en spelontwikkelaars. Uit recente cijfers blijkt dat bijna de helft (44 procent) van alle bedrijven uit de Europese goksector van plan is om meer dan 4 miljoen Euro te investeren in online initiatieven.

Maar al deze kansen en de explosieve marktgroei hebben ook geleid tot hevige concurrentie en torenhoge verwachtingen van consumenten, met duizenden spellen die schreeuwen om aandacht in een overvolle markt. Om in te spelen op de ontvankelijkheid van een nieuwe generatie gokkers en een loyaal klantenbestand op te bouwen, moeten spellen sneller gelanceerd worden, vaker geüpdatet worden (met minder bugs) en bovendien eigentijds en relevant zijn. Online gokkers verwachten een naadloze ervaring, ongeacht het platform, apparaat of het tijdstip waarop ze hun geld inzetten.

De uitdaging van omnichannel 

De omnichannel-omgeving confronteert traditionele bedrijven, en dus ook ontwikkelaars en platformproviders, met een aantal uitdagingen – ze moeten concurreren met nieuwe, online spelers in de markt. De vraag van consumenten is bijna even veranderlijk als het IT-landschap, en de vraag naar nieuwe releases en updates versnelt in een adembenemend tempo. Met andere woorden, als kansspelondernemingen en spelontwikkelaars nieuwe releases willen gebruiken om hun afstand tot de concurrentie te vergroten, moeten deze releases perfect werken.

Het is dus niet alleen omnichannel, maar ook omnirelease. En dit vormt een significante uitdaging voor kansspelondernemingen. Zij moeten niet alleen voortdurend nieuwe spellen lanceren, maar er ook voor zorgen dat al deze spellen gereleased worden voor alle apparaten en alle platformen tegelijkertijd. De waarde van de volledige digitale reis – van klantrelatie tot facturatie, beveiliging en klantbinding – mag niet onderschat worden. De spelers hoeven maar één technologisch probleem of één bug in het systeem te vinden en de negatieve reacties gaan direct 'viral'. Het is dan ook niet vreemd dat bijna een kwart (22 procent) van alle bedrijven uit de Europese goksector het verbeteren van de consumentenervaring ziet als een van de grootste uitdagingen van de komende 12 maanden. Ook regelgeving gaat een belangrijke rol spelen. Ongetwijfeld krijgen de bedrijven die actief zijn in deze markt te maken met technische normen en beveiligingseisen.

Dat wordt een grote uitdaging, want ieder platform gebruikt een andere code en iedereen heeft een eigen manier om spellen op de markt te brengen. Elke versie van een spel – voor mobiel, tablet en laptop – moet apart getest worden en klaar zijn om de gigantische hoeveelheid traffic op de dag van de lancering en daarna te kunnen verwerken. Een vertraging in de releasedatum kan leiden tot significante reputatieschade en betekent vaak dat de hype voorbij is voordat bedrijven en ontwikkelaars echt hebben kunnen concurreren. En dit terwijl zij er juist voor moeten zorgen dat ze niet alleen kunnen voldoen aan de verwachtingen van hun klanten, maar dat ze deze verwachtingen ook kunnen overtreffen.

De grootste uitdaging voor alle stakeholders die een steeds grotere online gaming-community aan zich willen binden is het stroomlijnen van het ontwikkelproces. Dit zorgt ervoor dat iedere nieuwe release foutloos, van hoge kwaliteit, betrouwbaar en winstgevend is.

Dit is de kans om te winnen 

Om de marktvraag bij te kunnen blijven en om te kunnen gaan met de toenemende complexiteit van nieuwe releases, en tegelijkertijd de kwaliteit van omnichannel-releases te waarborgen kunnen ontwikkelaars en kansspelondernemingen kiezen uit twee verschillende benaderingen.

  1. Een snellere en betrouwbaardere releasecyclus is een belangrijke succesvoorwaarde die gerealiseerd kan worden door spelontwikkeling vanuit een kwaliteitsperspectief te benaderen. Een flexibele en testgerichte aanpak resulteert in snelle en betrouwbare releases, en creëert een kader waarbinnen ontwikkelaars en bedrijven op een efficiënte manier kunnen reageren op de vraag vanuit de markt en op wijzigingen in de wet- en regelgeving. De herhalende processtructuur zorgt ervoor dat regelmatige tests leiden tot een eindresultaat dat doet wat het moet doen. De zekerheid van effectieve tests, in combinatie met technologische veranderingen en compliance, vormt een belangrijke succesgarantie binnen deze concurrerende markt.
  1. De DevOps-benadering van spelontwikkeling zorgt voor een flexibele methodologie binnen het volledige proces. Deze collaboratieve manier om softwareontwikkeling te benaderen maakt voortdurende integratie mogelijk. Toch heeft deze tijdbesparende methode alleen kans van slagen als ze gepaard gaat met een sterke focus op kwaliteit en expertise gedurende de volledige levensloop van de software.

Dit is dan ook de werkwijze die ontwikkelaars en kansspelondernemingen kunnen en moeten kiezen. Door te werken met een onafhankelijke en erkende testpartner kunnen ze ervoor zorgen dat ontwikkelaars en platformproviders zich houden aan de geldende wet- en regelgeving en tegelijkertijd de technologische ontwikkelingen bij kunnen houden. De kwaliteit van de dienstverlening en de marktreputatie zijn essentieel voor het opbouwen van een loyaal klantenbestand in de groeiende omnichannel-markt voor spellen, en dus moet alles direct werken.

Dit artikel kwam tot stand met medewerking van Angus Panton, Director of Power and Communications bij SQS