Beslissers uit zes sectoren laten zien waar big data successen en uitdagingen liggen

273129_h_ergb_s_gl

Teradata heeft een onderzoeksrapport uitgebracht over de status van big data analytics in 6 sectoren. Het wereldwijd gehouden onderzoek is door Forbes Insights ontwikkeld en gesponsord door McKinsey en Teradata. Voor het onderzoek zijn wereldwijd 316 senior data- en IT-beslissers uit toonaangevende bedrijven ondervraagd.

Uit het rapport komt de impact van big data initiatieven op de organisatie naar voren, waarbij zowel de uitdagingen als business waarde van big data investeringen bevestigd worden. Het merendeel van de respondenten rapporteert behoorlijke investeringen in big data analytics en een aanzienlijke return on investment. Ongeveer 90 procent van de organisaties rapporteert gemiddelde tot hoge investeringen en circa een derde noemt de investeringen ‘zeer belangrijk’. Bijna twee derde van de respondenten meldt dat big data en analyse-initiatieven een essentiële, meetbare impact op de omzet hebben gehad. Een vijfde van de respondenten geeft aan dat big data analytics de belangrijkste manier is om concurrentievoordeel te behalen, terwijl het voor 38 procent een top 5-prioriteit is.

Executives uit de ondervraagde sectoren zagen een verschillende potentie in big data. Respondenten uit de retail-industrie vonden big data het belangrijkst. Zij zeggen dat big data en analytics essentieel is om concurrerend te blijven.

Het onderzoek toont aan dat big data de toekomst vormt en innovatie kansen biedt op drie gebieden: de ontwikkeling van nieuwe business modellen (54 procent), nieuw product aanbod (52 procent) en het verkopen van data aan externe partijen (40 procent).

C-suite sponsoring 

De toonaangevende organisaties die big data en analytics als cruciaal zien, geven aan dat C-suite sponsorship essentieel is. Meer specifiek:

  • Meer dan 50 procent van de organisaties die big data als essentieel beschouwen voor hun concurrentiepositie, wordt geleid door CEO’s die een persoonlijke focus hebben op big data initiatieven.
  • In organisaties waar big data als top 5 prioriteit gezien wordt, komt de sponsor vaak uit de managementlaag net onder de top.

Het onderzoek laat zien dat er ook nog veel barrières zijn, vooral ten aanzien van cultuur, strategie en bedrijfsvoering. Meer dan de helft van de respondenten stelt dat het doorvoeren van een data-gestuurde cultuur de grootste uitdaging is, hierbij implicerend dat het concept van de data-driven organisatie nog niet overal standaard is. Het belonen van creatief en experimenteel data gebruik werd genoemd als uitdaging.

Veel uitdagingen 

Ondanks de gerapporteerde vooruitgang in big data gebruik, zijn er nog veel uitdagingen – vooral ten aanzien van bedrijfscultuur. Omgekeerd is het ook zo dat het verbeteren van de mentaliteit en cultuur ten aanzien van datagebruik rechtstreeks impact kan hebben.

Organisaties die het meest succesvol zijn in hun big data initiatieven kijken verder dan transactionele data en onderzoeken meerdere soorten data. Locatiedata werd door meer dan 50 procent van de respondenten genoemd, gevolgd door tekstdata (ongestructureerde data zoals e-mails, Powerpoint-slides, Word-documenten en SMS-berichten). Naast het verkennen van deze nieuwe data types, combineren toonaangevende organisaties gestructureerde en multi-gestructureerde datasets in een analytisch ecosysteem, waardoor er nieuwe inzichten kunnen ontstaan die als basis kunnen dienen voor innovatie.

 
Meer over
Lees ook
Onderzoek SAP CFO’s staan bij duurzaamheid aan de zijlijn

Onderzoek SAP CFO’s staan bij duurzaamheid aan de zijlijn

Nederlandse leidinggevenden nemen concrete actie voor duurzaamheid, maar er zijn nog obstakels voor langetermijnsucces. Gebrek aan financiering is daarbij de grootste zorg. Dat is de belangrijkste conclusie voor Nederland uit de Environmental Sustainability Study 2023 (Wave 3). Dit onderzoek van SAP analyseerde de houding en het gedrag van bedrijv1

Verizon rapport: fleets de dupe van krapte op arbeidsmarkt en hoge kosten

Verizon rapport: fleets de dupe van krapte op arbeidsmarkt en hoge kosten

Verizon Business publiceert vandaag de onderzoeksresultaten van het jaarlijkse wereldwijde Fleet Technology Trends Report. Het onderzoek is afzonderlijk uitgevoerd door Bobit (VS) en ABI Research (EMEA en APAC) en heeft reacties van meer dan 2.500 fleet managers, executives en andere mobiele bedrijfsprofessionals in elf landen.

Investeringen in Employee Experience, Cloud en AI leiden tot betere Customer Experience, blijkt uit nieuw NTT-rapport

Investeringen in Employee Experience, Cloud en AI leiden tot betere Customer Experience, blijkt uit nieuw NTT-rapport

NTT Ltd., een toonaangevend bedrijf op het gebied van IT-infrastructuur en -diensten, heeft vandaag het 2023 Global Customer Experience Report gelanceerd. Hieruit blijkt dat customer experience (CX) een topprioriteit blijft voor de C-suite. 95% van de organisaties hebben tegenwoordig een directielid dat verantwoordelijk is voor dit bedrijfsonderde1