Aantal opdrachten zzp’er stijgt met 30 procent

Er is een opwaartse lijn zichtbaar in de arbeidsmarkt voor zzp’ers werkzaam in de zakelijke dienstverlening, ook wel zelfstandig professionals (zp’ers) geheten. In het tweede kwartaal van 2015 is het aantal opdrachten met bijna 30 procent toegenomen ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Dit blijkt uit de derde editie van ZP Facts, de kwartaalmonitor voor zp’ers in de zakelijke dienstverlening.

De positieve tendens in de arbeidsmarkt voor zp’ers vanaf het tweede kwartaal in 2014 is in lijn met ontwikkelingen in de economie. Het CBS constateert in zijn jongste conjunctuurbericht een versnelling van het economisch herstel.

ZP Index blijft toenemen

Dat het beter gaat met de zp markt blijkt niet enkel uit de toename van opdrachten. De ZP Index, die in één oogopslag de staat van de ZP-markt weergeeft laat ook tekenen van herstel zien. In juni 2015 was de index 110 punten, een verbetering van 10 procent ten opzichte van januari dit jaar. Het herstel wordt onder meer veroorzaakt door stijgende tarieven, langere opdrachtduren en de groei van het aantal zp’ers. Ook in de arbeidsmarktprognose van het UWV is te vinden dat het aantal zelfstandigen relatief sneller groeit dan het aantal werknemers. Daarbij valt op dat de groei bovengemiddeld groot is in de sector voor specialistische zakelijke diensten. Naar verwachting zet die trend ook in 2016 door.

Tekort aan zp’ers dichtbij?

Hoewel het aantal opdrachten stijgt, neemt het aantal biedingen op opdrachten juist af. Het aantal keer dat een zp’er een offerte indiende voor een openstaande opdracht in het tweede kwartaal nam niet alleen af ten opzichte van het eerste kwartaal dit jaar, maar ook in vergelijking met dezelfde periode in 2014. Prof. Dr. Arjan van den Born van de Universiteit van Tilburg die het onderzoek voor ZP Facts leidt zegt hierover: ‘Deze afname in het aantal biedingen op opdrachten kan erop wijzen dat er minder professionals beschikbaar zijn in de markt. Er zijn tot op heden geen tekenen van een nijpend tekort, maar het doorzetten van de flexibiliseringstrend moet organisaties hoe dan ook aan het denken zetten over goed opdrachtgeverschap, zodat zij de meest geschikte zp’ers kunnen blijven inhuren.’

 
Meer over
Lees ook
Onderzoek SAP CFO’s staan bij duurzaamheid aan de zijlijn

Onderzoek SAP CFO’s staan bij duurzaamheid aan de zijlijn

Nederlandse leidinggevenden nemen concrete actie voor duurzaamheid, maar er zijn nog obstakels voor langetermijnsucces. Gebrek aan financiering is daarbij de grootste zorg. Dat is de belangrijkste conclusie voor Nederland uit de Environmental Sustainability Study 2023 (Wave 3). Dit onderzoek van SAP analyseerde de houding en het gedrag van bedrijv1

Verizon rapport: fleets de dupe van krapte op arbeidsmarkt en hoge kosten

Verizon rapport: fleets de dupe van krapte op arbeidsmarkt en hoge kosten

Verizon Business publiceert vandaag de onderzoeksresultaten van het jaarlijkse wereldwijde Fleet Technology Trends Report. Het onderzoek is afzonderlijk uitgevoerd door Bobit (VS) en ABI Research (EMEA en APAC) en heeft reacties van meer dan 2.500 fleet managers, executives en andere mobiele bedrijfsprofessionals in elf landen.

Investeringen in Employee Experience, Cloud en AI leiden tot betere Customer Experience, blijkt uit nieuw NTT-rapport

Investeringen in Employee Experience, Cloud en AI leiden tot betere Customer Experience, blijkt uit nieuw NTT-rapport

NTT Ltd., een toonaangevend bedrijf op het gebied van IT-infrastructuur en -diensten, heeft vandaag het 2023 Global Customer Experience Report gelanceerd. Hieruit blijkt dat customer experience (CX) een topprioriteit blijft voor de C-suite. 95% van de organisaties hebben tegenwoordig een directielid dat verantwoordelijk is voor dit bedrijfsonderde1