Hoe internet de auto-industrie verandert

IS45744940-graphicnoi

Consumenten verwachten steeds meer, waardoor de complexiteit van het productieproces alleen maar toeneemt. Als gevolg hiervan is een strenge kwaliteitsborging binnen het volledige autoproductieproces belangrijker dan ooit.

Eerder dit jaar kondigde de Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT) aan dat er het afgelopen jaar in Groot-Brittannië meer dan 1,5 miljoen voertuigen zijn geproduceerd – wat gelijk staat aan één nieuwe auto iedere 20 seconden – het hoogste aantal sinds 2007. Deze indrukwekkende cijfers dwingen de Britse auto-industrie ertoe om haar productieprocessen toekomstbestendiger te maken, zodat ze kunnen voldoen aan de toenemende productievolumes en -complexiteiten die ontstaan als gevolg van de toenemende consumentenvraag naar de nieuwste generatie intelligente auto's.

Connectiviteit is niet langer een exclusieve accessoire waar alleen de meest luxe auto's mee zijn uitgerust. Naar verwachting zal het aantal intelligente auto's op de Nederlandse wegen de komende jaren sterk toenemen. Gartner voorspelt dat één op de vijf voertuigen in 2020 een draadloze netwerkverbinding zal hebben, wat overeenkomt met meer dan 250 miljoen intelligente auto's in de hele wereld. Deze ongekende toename van voertuigen met een internetverbinding wordt aangedreven door verbeteringen op belangrijke functionele gebieden, zoals telematica, geautomatiseerd rijden, infotainment en mobiliteitsdiensten. Daarnaast voorspelt ABI Research dat het aantal intelligente auto's met functies die gebaseerd zijn op het internet der dingen in 2030 meer dan 400 miljoen zal bedragen.

De toenemende vraag naar intelligente auto's heeft een paradigmaverschuiving veroorzaakt in de verwachtingen van consumenten. Een een recente enquête van het What Car? Motoring Panel bleek dat connectiviteit een belangrijkere rol speelt bij de aankoopbeslissing dan het prestige van het automerk, eerdere ervaring met het model, de personaliseringsmogelijkheden en de CO2-uitstoot.

Hele gezin belangrijk

Dr. Martyn Jeffries, Head of Automotive Solutions bij SQS legt uit: 'Veel autodealers vertellen hetzelfde verhaal: consumenten eisen niet alleen dat hun smartphones en digitale muziek altijd toegankelijk zijn, maar het hele gezin wil tegenwoordig altijd verbonden zijn met het internet, met name om de kinderen te vermaken en contact te laten houden met hun vrienden tijdens een lange autorit. Dit betekent dat autofabrikanten steeds geavanceerdere 'computers op wielen' moeten bouwen. Het is daarom noodzakelijk geworden om softwaregebaseerde kwaliteitscontroles te implementeren, om onopgemerkte fouten, die negatieve gevolgen zouden kunnen hebben op de ervaringen van de klant, te elimineren en te voorkomen dat de merkreputatie schade oploopt.'

De technologie die de productie van auto's ondersteunt, heeft op dit moment te maken met ingrijpende veranderingen en wordt steeds flexibeler, complexer en mobieler. De auto-industrie implementeert steeds vaker doorlopende verbeteringsinitiatieven om zowel de productkwaliteit als de concurrentiepositie op de opkomende markt voor intelligente auto's te verbeteren. Hierbij kunt u denken aan geoptimaliseerde procesintegratie en productkwaliteit binnen de volledige leverketen.

'De boodschap is duidelijk – de software waarmee uw onderneming kan blijven concurreren in de snel veranderende auto-industrie, en kan inspelen op alle ontwikkelingen op het gebied van intelligente auto's zou wel eens het verschil kunnen uitmaken tussen succes en mislukking,' voegt Jeffries toe. 'Door samen te werken met een geoutsourcete, in Groot-Brittannië gevestigde specialist zorgt u ervoor dat softwaresystemen sneller geleverd worden, betrouwbaarder zijn en beter zijn afgestemd op uw veranderende behoeften. Als de auto-industrie de recordproductie die voorspeld wordt door de SMMT wil bereiken en behouden, moet ze ervoor zorgen dat de gebruikte software voldoet aan deze hogere eisen.'