Forse omzetgroei bedrijven die breed gebruikmaken van cloud-technologie

orig_exact-cloud-barometer-

Bedrijven die breed gebruikmaken van cloud-technologie realiseren wereldwijd 20 procent méér omzetgroei dan bedrijven die dit niet doen. Dat blijkt uit de MKB Cloud Barometer 2015 van Exact en KPN.

Gemiddeld hebben bedrijven die meerdere cloud-oplossingen benutten een omzetgroei van 26 procent, versus 6 procent bij bedrijven die geen gebruikmaken van de cloud. In alle landen waar het onderzoek is gedaan is sprake van stijging in de omzet, met een gemiddelde van 12 procent. De Cloud Barometer is een jaarlijkse peiling onder het MKB, die dit jaar voor het eerst wereldwijd werd uitgevoerd.

Verenigde Staten wereldwijd aan kop

Met name in de Verenigde Staten speelt de cloud een belangrijke rol in het bedrijfsresultaat. Amerikaanse bedrijven met drie of meer cloud-oplossingen presteren met 32 procent omzetgroei een stuk beter dan het wereldwijd gemiddelde. Ook Britse ondernemingen die meerdere cloud-oplossingen benutten, scoren met 25 procent omzetgroei bovengemiddeld hoog. Hun Franse equivalenten komen hier niet in mee: zij hebben in 2014 zowel de laagste omzetgroei als winstmarge gerealiseerd. In Nederland valt het grote verschil in omzetgroei op tussen bedrijven die geen cloud-oplossingen gebruiken (2 procent) en zij die dit juist intensief doen (14 procent).

Duitsland staat wat betreft gemiddelde omzetstijging slechts in de internationale middenmoot (9 procent). Opvallend is dat de technologische voorlopers in Duitsland echter wel ‘wereldkampioen’ zijn in termen van winstmarge (33 procent). Wel zijn deze bedrijven schaars in Duitsland: slechts 10 procent zet drie of meer cloud-oplossingen in. Bij alle andere landen is dit ongeveer een kwart.

Betere klantinformatie stuwt omzet

Acquisitie is belangrijk om omzet te kunnen genereren. Bij maar liefst 62 procent van de bedrijven wereldwijd staat het vinden van nieuwe klanten in de top-3 van grootste uitdagingen. Een beter inzicht in de klant zou volgens de ondervraagde bedrijven een grote impact hebben op de inkomsten. Bijna de helft van de ondernemers verklaart 20 procent méér omzet uit klanten te kunnen halen, als zij betere toegang hebben tot klantinformatie. De bedrijven geven aan dat cloud-technologie een oplossing biedt voor dit proces. Naast gebruiksgemak ervaren cloud-gebruikers dat informatie makkelijker te vinden (tweede plaats) en te delen is (derde plaats).

Optimisme in Nederland, België blijft steken

Het Nederlandse MKB is positief gestemd over 2015 en verwacht van alle landen gemiddeld de grootste stap in omzetstijging te maken (naar 11 procent). In 2014 presteerde Nederland wereldwijd nog het zwakst met een omzetgroei van 6 procent. Met die stijging zou Nederland Frankrijk voorbij streven (9 procent), dat hiermee hekkensluiter lijkt te worden. Bedrijven uit de Verenigde Staten rekenen erop in 2015 koploper te blijven (17 procent), en worden in hun optimisme gevolgd door het Verenigd Koninkrijk (16 procent) en Duitsland (13 procent). België verwacht als enige land dat de inkomsten in 2015 niet verder zullen groeien en denkt te blijven steken op 12 procent omzetgroei.

Kijkend naar de bedrijven die cloud breed inzetten, mikken juist de Duitsers op een forse stijging in omzet (26 procent). Daarmee zou deze groep in 2015 de op één na hoogste omzetstijging realiseren, samen met het Verenigd Koninkrijk. Amerikaanse ‘cloud adopters’ verwachten met 30 procent iets minder omzetgroei dan in 2014, maar blijven hiermee koploper.

Erik van der Meijden, CEO van Exact: “De resultaten van de Barometer tonen aan dat de adoptie van cloud-oplossingen wereldwijd een positieve uitwerking heeft op de bedrijfsresultaten. Al drie jaar zien wij een stijgende lijn in het gebruik van cloud-applicaties door het MKB. De eenvoud in gebruik en het altijd en overal inzicht hebben in de bedrijfsgegevens zijn daarin de belangrijkste aanjagers. Steeds meer bedrijven zien dit in en we verwachten dat over een aantal jaar alle bedrijven, groot en klein, de transitie naar de cloud maken of gemaakt hebben. Onze bedrijfsstrategie is daar dan ook op gericht; waarbij het onze ambitie is om een wereldwijde top 3 speler te worden in business software in de cloud voor het MKB.”