Consumententrends steeds bepalender voor zakelijke ICT

PDU-Colors3

BYOD, consumerization of IT - het lijken vaak vooral marketingkreten. Toch is dat niet waar. Steeds vaker zijn het de ervaringen die consumenten met internet, tablets en smart phones hebben in hun privé-omgeving die de eisen en wensen van de business bepalen. Daarom doen we er verstandig juist die consumententrends goed in de gaten te houden. Juist als we verantwoordelijk zijn voor zakelijke ICT.

Ericsson lijkt dat ook te snappen. Het bedrijf ondervraagt al jaren consumenten en probeert die trends te vertalen naar zakelijke telecommunicatie en IT. Dit zijn de trends die Ericsson voor 2015 belangrijk vindt:

  1. De ‘streamed’-toekomst - De verwachting is dat in 2015, voor het eerst in de geschiedenis, meer mensen streamed video zullen kijken dan naar het geprogrammeerde aanbod op televisie.
  2. Domotica - De respondenten hebben veel interesse in sensoren die in huis aangeven hoeveel water en elektriciteit er wordt gebruikt of wanneer een gezinslid weggaat of thuiskomt.
  3. Mind sharing - Er ontstaan steeds meer manieren om met elkaar te communiceren. Veertig procent van de smartphone-gebruikers geeft aan graag een draagbaar apparaat (wearable) te willen om met elkaar te communiceren door elkaars gedachten te lezen. Meer dan twee derde van de respondenten gelooft dat dit al over vijf jaar ‘mainstream’ zal zijn.
  4. Slimme burgers - Het idee van ‘slimme steden’ is intrigerend. Veel van de intelligentie komt waarschijnlijk als een gevolg van het veranderende gedrag van de burger. Het internet zorgt ervoor dat burgers beter geïnformeerd zijn en daardoor betere beslissingen kunnen nemen. Consumenten denken dat ‘traffic volume maps’, apps die energiegebruik vergelijken en realtime testers van waterkwaliteit, de normaalste zaak zijn in 2020.
  5. De deeleconomie - De helft van de smartphone-gebruikers staat er open voor kamers die ze niet gebruiken te verhuren en huishoudelijke apparaten of vrijetijdsspullen te delen.
  6. De digitale portemonnee - 48 procent van de respondenten geeft de voorkeur aan de telefoon als betaalmiddel. 80 procent denkt dat de smartphone de portemonnee volledig heeft vervangen in 2020.
  7. Mijn informatie - Ondanks dat het delen van informatie algemeen geaccepteerd is als dat voordeel oplevert, willen de respondenten niet alle activiteiten met iedereen delen. 47 procent wil graag elektronisch betalen zonder dat daar automatisch persoonlijke informatie bij gedeeld wordt. 56 procent wil dat alle internetcommunicatie wordt versleuteld.
  8. Langer leven - Smartphone-gebruikers vinden dat de diverse cloud-based services bijdragen aan een gezonder en langer leven. Uit het onderzoek blijkt dat de consumenten geloven dat hardloop-apps, hartslagmeters en borden die het eten beoordelen, ons leven per app met 2 jaar kunnen verlengen.
  9. Huishoudelijke robots - Consumenten verwelkomen het idee van huishoudelijke robots die helpen in het dagelijks leven. 64 procent denkt dat in 2020 robots in het huishouden gemeengoed zijn. 10.  Kinderen overal online: 46 procent van de respondenten geeft aan dat kinderen verwachten dat alle apparaten en objecten met elkaar verbonden zijn als ze ouder zijn.

Deze resultaten komen uit het rapport ‘10 hot consumer trends for 2015 and beyond’ en zijn verzameld in het kader van Ericsson ConsumerLab’s wereldwijde onderzoeksprogramma. Er is dit jaar een specifieke focus gelegd op smartphone-gebruikers in de leeftijd van 15 en 69 jaar.

Meer over
Lees ook
Onderzoek SAP CFO’s staan bij duurzaamheid aan de zijlijn

Onderzoek SAP CFO’s staan bij duurzaamheid aan de zijlijn

Nederlandse leidinggevenden nemen concrete actie voor duurzaamheid, maar er zijn nog obstakels voor langetermijnsucces. Gebrek aan financiering is daarbij de grootste zorg. Dat is de belangrijkste conclusie voor Nederland uit de Environmental Sustainability Study 2023 (Wave 3). Dit onderzoek van SAP analyseerde de houding en het gedrag van bedrijv1

Verizon rapport: fleets de dupe van krapte op arbeidsmarkt en hoge kosten

Verizon rapport: fleets de dupe van krapte op arbeidsmarkt en hoge kosten

Verizon Business publiceert vandaag de onderzoeksresultaten van het jaarlijkse wereldwijde Fleet Technology Trends Report. Het onderzoek is afzonderlijk uitgevoerd door Bobit (VS) en ABI Research (EMEA en APAC) en heeft reacties van meer dan 2.500 fleet managers, executives en andere mobiele bedrijfsprofessionals in elf landen.

Investeringen in Employee Experience, Cloud en AI leiden tot betere Customer Experience, blijkt uit nieuw NTT-rapport

Investeringen in Employee Experience, Cloud en AI leiden tot betere Customer Experience, blijkt uit nieuw NTT-rapport

NTT Ltd., een toonaangevend bedrijf op het gebied van IT-infrastructuur en -diensten, heeft vandaag het 2023 Global Customer Experience Report gelanceerd. Hieruit blijkt dat customer experience (CX) een topprioriteit blijft voor de C-suite. 95% van de organisaties hebben tegenwoordig een directielid dat verantwoordelijk is voor dit bedrijfsonderde1