Is het vernieuwen van legacy innovatie?

PDU-Colors3

door Huib Klink |

 

In 93 procent van de organisaties wereldwijd wordt nog gebruikgemaakt van green-screen mainframe-applicaties, waarbij de eindgebruiker middels een monochrome interface toegang krijgt tot het mainframe. Een schrikbarend aantal, want de hopeloos verouderde interface is niet alleen een productiviteitskiller, maar veroorzaakt ook veel frustratie bij de eindgebruiker.

Dit blijft natuurlijk niet onopgemerkt bij IT-managers. Zij krijgen geregeld klachten over de gebruiksonvriendelijke applicaties. Een logische actie die hieruit voort zou moeten vloeien, is het moderniseren van deze applicaties. De green-screen presentatie kan bijvoorbeeld eenvoudig worden omgezet naar meer vertrouwde omgevingen zoals Windows en IT-managers zien hier wel heil in. Uit internationaal onderzoek van Micro Focus onder 590 IT-managers blijkt namelijk dat bijna alle IT-managers (98 procent) ervan overtuigd zijn, dat het toevoegen van nieuwe functionaliteiten aan green-screen mainframe-applicaties zorgt voor een stijging van de productiviteit. Desondanks blijken IT-managers niet tot actie over te gaan. Het moderniseren van legacy-applicaties staat niet hoog op hun agenda. Kort gezegd, ze willen wel moderniseren, maar doen het niet. Is dit louter een kostenkwestie, of is hier meer aan de hand?

Business verkiest nieuwigheid boven legacy 

Ten tijden van krimpende budgetten kunnen IT-managers niet aan elke vraag van de business gehoor geven. Enerzijds is de IT-afdeling er ter ondersteuning en onderhoud, maar anderzijds zal de IT-afdeling ook de business ten dienst moeten staan door innovatieve oplossingen te leveren waarmee zij direct kunnen inspelen op kansen in de markt. Maar wat beschouwt de business dan als innovatief? Op deze vraag antwoordde 42 procent van de IT-managers dat de business innovatie beoordeelt op ongebruikelijke en ‘gimmicky’ applicaties en widgets; zij verkiezen nieuwigheid boven legacy. Dit is dus een belangrijke reden die ten grondslag ligt aan de keuze om legacy-applicaties te moderniseren, want uit het onderzoek blijkt ook dat bijna driekwart van de IT-managers denkt dat de business het moderniseren van green-screen mainframe-applicaties niet aanmerkt als innovatie. Maar waar komt die enorme dienstbaarheid van de IT-manager ten opzichte van de business vandaan? Inzoomend op de rol van de IT-afdeling met betrekking tot innovatie, blijkt dat een ruime meerderheid van de IT-managers gelooft dat de innovatieve rol van de IT-afdeling een integraal onderdeel is van de organisatie. Desondanks geeft de helft van de IT-managers aan dat de business de IT-afdeling niet beschouwd als innovatief, maar wel als ondersteuning voor de organisatie en als een onderhoudsfunctie. Er kan dus wel geconcludeerd worden dat de IT-manager moeite heeft om zijn rol als innovator te claimen.

Claim de rol als innovator

Huib Klink is Senior Consultant/Pre Sales bij Micro Focus

Uiteindelijk is het de IT-manager die de afweging moet maken waar het IT-budget aan besteed wordt. Er mag niet vergeten worden dat juist hij diegene is die weet waar de quick-wins te halen vallen, ook voor de business. Het eerdergenoemde onderzoek is daartoe een prachtig voorbeeld – dit toont onomstotelijk aan dat bijna alle IT-managers wel heil zien in het moderniseren van green-screen mainframe-applicaties, maar dit toch niet ten uitvoer brengen doordat het moderniseren van dergelijke applicaties door de business niet direct aangemerkt wordt als innovatie. Omdat een update toch aanzienlijke voordelen oplevert en het innovatieve vermogen van organisaties vergroot, is het dus zaak dat de IT-manager zijn rol als innovator claimt. In de whitepaper ‘De reis naar een innovatieve IT-organisatie’ krijgt de IT-manager inzicht in de innovatiekracht van mainframe-applicaties, hoe deze het best benut kunnen worden en welke overwegingen gemaakt dienen te worden om de business optimaal te ondersteunen.