Samenwerking tussen universiteit en softwarebedrijf: 1+1=3

PDU-Colors3

door Paul Dirven |
 

Universiteiten en softwarebedrijven, theorie en praktijk. Wat zouden de voordelen zijn als deze instellingen intensiever gaan samenwerken? Universiteiten en softwarebedrijven kennen binnen hetzelfde vakgebied elk een eigen insteek. De universiteit is voornamelijk gericht op theoretische kennis: ideeën worden er geformuleerd, onderzocht en uitgewerkt tot nieuwe theorieën. Het softwarebedrijf is meer gericht op de praktijk: het zoekt een pragmatische oplossing voor een specifiek probleem in een technische toepassing of bij een klant en werkt zo vanuit kennis en ervaring.

Kennis

Van belang is het uitgangspunt twee weten meer dan één. Zeker als beide partners vanuit twee elkaar aanvullende perspectieven met het onderwerp aan de slag gaan. Het softwarebedrijf brengt haar kennis over bedrijven en organisaties en hun plannen, strategieën en visie mee, naast haar ervaring van de bewuste en onbewuste wensen van klanten op technologisch terrein. De universiteit brengt de nieuwste technische en technologische ontwikkelingen met zich mee, samen met de mogelijkheid tot het creëren van nieuwe theorieën of zelfs nieuwe paradigma’s. Wanneer al deze aspecten samen komen, ontstaat een groot vat vol kennis en ervaring, waarmee beide partners elkaar kunnen aanvullen, elkaar kunnen versterken en van elkaar kunnen leren.

Innovatie en onderzoek

Dat vat vol gecombineerde kennis kan vervolgens gebruikt worden voor een verdere innovatie. Softwarebedrijven innoveren allereerst om te voldoen aan concrete of verwachte wensen van hun klanten, terwijl universiteiten innoveren vanuit mogelijkheden. Zij zoeken oplossingen voor hypothetische vragen, vragen die er nog niet direct zijn. Door beide invalshoeken op het gebied van innovatie, namelijk concrete vragen en hypothetische mogelijkheden, te combineren kunnen er vernieuwende oplossingen ontstaan op bestaande vragen in de markt. Hier heeft het softwarebedrijf groot voordeel van. Aan de andere kant profiteert de universiteit van de contacten met het bedrijfsleven en de praktijkomgeving waarin studenten ideeën en onderzoek kunnen toepassen.

Softwarebedrijven zijn voor studenten namelijk een prima omgeving om onderzoek te doen. Zij kunnen hun kennis en kunde toepassen in de praktische wereld buiten de muren van de universiteit. Daarnaast is het voor ontwikkelaars verfrissend om mee te werken aan onderzoek. Uitleggen wat je precies doet en vooral ook waarom houd je scherp en het sparren met studenten kan leiden tot nieuwe inzichten en ideeën.

Nieuwe medewerkers

Een hechte samenwerking levert ook een mooie kans op om uitgebreid kennis te maken met het bedrijf als potentiële werkgever en met de student als potentiële nieuwe medewerker. In feite kan de samenwerking in onderzoek of stage dienen als een uitgebreide proefperiode. Studenten kunnen hun talenten laten zien en voor bedrijven groeit de bekendheid binnen de academische wereld als potentiële werkgever. Goede ontwikkelaars en consultants zijn immers schaars.

Aia Software

Als Aia Software hebben we in de 26 jaar van ons bestaan al het bovenstaande in de praktijk mogen ervaren in onze samenwerking met de Radboud Universiteit. We stimuleren studenten die excelleren met onze jaarlijkse prijs voor de beste bachelor- en masterscriptie bij de studies informatica en informatiekunde. De samenwerking leidt ook tot stages en afstudeeropdrachten binnen ons bedrijf. Tot volle tevredenheid bieden we studenten regelmatig een baan aan na hun stage of afstuderen.

Paul Dirven is medeoprichter en –directeur van Aia Software

Wij realiseren ons vooral dat deze vruchtbare samenwerking tussen universiteit en softwarebedrijf het resultaat is van investeren in een lange termijnrelatie - het gaat om geven en nemen, om tijd en aandacht. Zowel binnen het bedrijf als binnen de universiteit leidt de intensieve samenwerking tot stimulering van het kennisniveau en draagt het bij aan innovatie binnen het gehele vakgebied. Daarnaast is het natuurlijk ook meegenomen dat het bijdraagt aan ons MVO-beleid en onderdeel is van een lange termijn personeelsstrategie in een werkveld waar het aanbod van goed personeel schaars is.