Excellente ondernemingen

273129_h_ergb_s_gl

door Theo Verbruggen |

Begin jaren ’80 is Thomas Peters een bekende managementgoeroe geworden met zijn boek Excellente ondernemingen (In search of excellence) en zijn daarvoor uitgevoerde onderzoeken onder topmanagers. Hoewel een aantal van de door hem gevonden succescriteria nog steeds gelden, zijn ICT en het Internet twee beïnvloeders geworden die anno 2014 van doorslaggevend belang zijn om te kunnen excelleren. Steeds meer succesvolle ondernemingen creëren hun concurrentievoordeel met slimme zoektechnologie, die hen overal real-time toegang geeft tot de benodigde beslisinformatie en een social business platform om met klanten en ketenpartners te kunnen samenwerken.

Slimme zoektechnologie

Wie de Internet-ontwikkelingen volgt, weet dat we momenteel in de overgangsfase zitten van web 2.0 naar web 3.0. Een belangrijk verschil daartussen is het feit dat zoektechnologie steeds slimmer wordt in het beantwoorden van onze vragen en dus het invullen van onze informatiebehoeften. In plaats van alle mogelijk relevante teksten en afbeeldingen, gaan zoekmachines als Google ons de komende jaren steeds meer aan elkaar gerelateerde informatie onder de aandacht brengen. Daarvoor gebruiken zij zogenaamde semantische zoektechnologie. Zonder dat veel mensen het beseffen heeft Google afgelopen najaar, 15 jaar na de oprichting, het Hummingbird algoritme geïntroduceerd. Die introductie heeft uiteraard alles te maken met slimmer semantisch zoeken en de trend dat mensen steeds vaker via smartphones, tablets en straks ook slimme brillen en horloges informatie opvragen. Hoewel Google de meest bekende zoekmachine is, zijn er ook speciaal voor de zakelijke markt ontwikkelde oplossingen die al langer gebruikmaken van semantische technologie. Bijvoorbeeld Exalead van Dassault Systèmes, waarmee veel industriële bedrijven snel alle benodigde productinformatie opzoeken en waarmee call centers hun medewerkers een zogenaamd 360-graden klantenview bieden. Maar ook gespecialiseerde informatieleveranciers gebruiken Exalead’s semantische zoektechnologie. Voor elke organisatie met kenniswerkers wordt het real-time kunnen vinden van de benodigde informatie in een ongekend snelgroeiende datahoeveelheid (Big Data) de komende jaren van levensbelang om te kunnen excelleren.

Social business platformen

Een tweede ICT-trend die ongekend snel is doorgebroken en een ingrijpende invloed op het succes van ondernemingen gaat uitoefenen, is het gebruik van sociale media. Daarmee bedoel ik niet dat Facebook, Google+, LinkedIn of één van de vele alternatieven de markt gaat beheersen, maar wel dat mensen via zo’n platform dagelijks gaan communiceren en samenwerken met collega’s, ketenpartners en klanten. Om dat op professionele en veilige manier te kunnen doen is een combinatie van SharePoint en Facebook nodig, oftewel een professioneel social business platform. Behalve communicatie- en samenwerkingsfunctionaliteit, moet zo’n social business platform ook ieders intellectuele eigendommen beschermen. Wanneer een MKB-bedrijf alleen regionaal met partners en klanten samenwerkt, is de totale informatiecommunicatie nog eenvoudig te managen, maar wie zaken doet met internationale partners en klanten verliest al snel het overzicht. Gelukkig zijn er ook dit gebied al platformen in gebruik die speciaal zijn ontwikkeld voor de zakelijke markt. Zoals 3DSWYM, een innovatieplatform voor co-creatie, vanaf de eerste ideeën tot na de productintroductie. Het grootste voordeel van zo’n platform is het feit dat bedrijven in een virtuele wereld real-time met klanten en ketenpartners kunnen innoveren en door volledig digitaal te werken hun ‘time-to-market’ verkorten. Organisaties die er via slimme zoektechnologie en een social business platform in slagen om beter en sneller invulling te geven aan de behoeften van hun klanten, hebben de beste kaarten om de excellente ondernemingen van de toekomst te worden.

Excellente voorbeelden

Welke bedrijven onderscheiden zich al met slimme ICT en Internet-technologie? Bijvoorbeeld de Nederlandse verwerker van online betalingen Adyen, die in 2013 14 miljard transacties heeft verwerkt en dat jaar het snelstgroeiende bedrijf van Nederland was. Een uitdager in de markt voor het verwerken van betaaltransacties, die daarvoor natuurlijk volop gebruikmaakt van ICT- en Internet-technologie. Maar ook logistiek dienstverlener Gefco, die dankzij de Exalead zoeksoftware ruim 10.000 gebruikers snel en eenvoudig real-time informatie kan leveren over de locatie van 600.000 transportvoertuigen in 80 landen. Een ander opvallend internationaal voorbeeld is de Amerikaanse onderneemster Lynn Tilton. Zij begon 13 jaar geleden aan een missie om mensen de waardigheid te bieden voor hun gezin te kunnen werken. Inmiddels verschaft zij ruim 120.000 mensen werk bij zo'n 75 bedrijven. Het geheim achter het succes van deze 'turn-around queen' is mensen de kans te bieden hun dromen te realiseren met behulp van de modernste technologieën. Zij koopt ingeslapen bijna failliete bedrijven in diverse markten op en transformeert die door onder andere te investeren in software van het 3DEXPERIENCE-innovatieplatform. Vanuit de visie: 'if you can dream it, we can build it', biedt zij mensen een nieuwe kans om te excelleren. Dat zij daarbij niet zomaar geluk en de wind mee heeft, blijkt uit het feit dat Lynn's bedrijven in de meest uiteenlopende marktsectoren actief zijn en zij tijdens de crisis ook de ingedutte automobielindustrie in Detroit een flinke impuls heeft gegeven.

Theo Verbruggen is Director Technical Sales bij Dassault Systèmes Benelux