Vakantieganger bang voor internetgebruik in buitenland

274094_h_ergb_s_gl

De zomervakantie is weer begonnen en dat betekent voor veel Nederlanders een trip naar het buitenland. Onderweg naar het vakantieadres zetten zes op de tien bij de grens direct de mobiele data uit, blijkt uit onderzoek door MediaTest in opdracht van Tele2. Zodra we de grens passeren wint de angst voor roaming het van de gewoonte continu te internetten op onze mobiele telefoon. Maar liefst 84 procent geeft aan zo min mogelijk mobiele data te gebruiken in het buitenland omdat zij bang zijn voor hoge kosten. Dit terwijl onverwachte hoge kosten verleden tijd zijn; met een buitenlandbundel kun je tegenwoordig net zo veel online zijn als in Nederland. Zo biedt Tele2 een bundel waarbij je voor tien euro in de hele EU een maandlang 1GB tot je beschikking hebt. ‘De hevige wens om constant online te zijn, wordt nog altijd geremd door de angst voor roaming.’ 

Internet in de ban vanwege onterechte angst

Op dit moment bezit maar liefst 86 procent van de Nederlandse consumenten een smartphone. Maar liefst de helft van de ondervraagden zegt continu gebruik te maken van internet op hun mobiele telefoon. Ook in het buitenland zijn we graag online; 68 procent vindt het belangrijk om buiten de grenzen op hun telefoon te kunnen internetten. Ondanks de sterke wens om constant te blijven surfen, appen en social media te checken, maakt toch meer dan de helft veel minder gebruik van mobiel internet dan in Nederland. Zo zetten 6 op de 10 Nederlanders zelfs hun mobiele data direct uit zodra ze de grens zijn gepasseerd. De belangrijkste reden voor de internetstop? Veruit de meeste Nederlanders (84 procent) zijn nog altijd als de dood voor hoge kosten. Daarom kiest het merendeel op weg naar het vakantieadres voor ouderwets vermaak: met elkaar kletsen, naar buiten turen en offline spelletjes spelen.

‘Constant online zijn niet alleen iets van jongeren’

In het buitenland gaan de meeste Nederlanders (75 procent) op zoek naar wifi om online te zijn. Hierbij maakt 66 procent gebruik van de mobiele telefoon, gevolgd door tablet (16 procent) en laptop (14 procent). Slechts één op de tien maakt hierbij gebruik van een extra buitenlandbundel. Eenzelfde aantal kiest ervoor om gebruik te maken van het standaard roamingtarief in het buitenland of te betalen per MB. Malin Holmberg, CEO Tele2 Nederland, ziet hierin een moeilijk te duiden fenomeen: “Constant online zijn is niet alleen iets van jongeren. Steeds meer mensen hebben die basisbehoefte. Ook als zij in het buitenland zijn. Hiervoor bieden we dan ook mooie bundels aan. Toch zie je dat nog veel mensen zo bang zijn voor hoge rekeningen dat ze het maar helemaal laten.” Tele2 wil vakantiegangers niet zeggen uit te kijken, maar op vakantie juist te internetten alsof je thuis bent. Door het gebruik van een voordelige bundel jaag je jezelf niet op hoge kosten. De provider biedt de grootste buitenlandbundel voor de laagste prijs: 1GB data waarmee je in de hele EU een maand lang kunt internetten voor tien euro.

Meer over
Lees ook
Collega’s zijn de grootste afleiding in de open kantooromgeving

Collega’s zijn de grootste afleiding in de open kantooromgeving

Meer dan de helft van generatie Z (55 procent) en de millennials (56 procent) geeft ondanks de afleiding die erbij komt kijken de voorkeur aan een open kantooromgeving. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van Future Workplace, uitgevoerd in opdracht van unified communications-bedrijf Plantronics. De resultaten laten zien hoe de vier moderne werkend1

'Vertrouwen in cybersecurity binnen gezondheidszorg hoger dan ooit'

'Vertrouwen in cybersecurity binnen gezondheidszorg hoger dan ooit'

Zorginstellingen hebben er vertrouwen in dat zij adequaat kunnen reageren op een cyberaanval. Na de ransomware-aanval WannaCry die bedrijven wereldwijd platlegde (waaronder 15 ziekenhuizen in Nederland), hebben zorginstanties investeringen in cybersecurity en IT verhoogd. Ook heeft 41% van de zorginstellingen in de Benelux een plan opgesteld voor1

1 jaar na AVG is papieren data bij meer dan de helft van alle bedrijven nog onveilig

1 jaar na AVG is papieren data bij meer dan de helft van alle bedrijven nog onveilig

Binnenkort is het één jaar geleden dat de AVG, de Algemene Verordening Gegevensbescherming, van kracht is geworden. Uit onderzoek dat ACCO Brands heeft laten uitvoeren, blijkt dat de invoering van deze nieuwe privacywet met name invloed heeft gehad op bedrijfsprocessen ten aanzien van digitale data en is bij 75% van alle ondervraagde bedrijven de1