Vakantieganger bang voor internetgebruik in buitenland

274094_h_ergb_s_gl

De zomervakantie is weer begonnen en dat betekent voor veel Nederlanders een trip naar het buitenland. Onderweg naar het vakantieadres zetten zes op de tien bij de grens direct de mobiele data uit, blijkt uit onderzoek door MediaTest in opdracht van Tele2. Zodra we de grens passeren wint de angst voor roaming het van de gewoonte continu te internetten op onze mobiele telefoon. Maar liefst 84 procent geeft aan zo min mogelijk mobiele data te gebruiken in het buitenland omdat zij bang zijn voor hoge kosten. Dit terwijl onverwachte hoge kosten verleden tijd zijn; met een buitenlandbundel kun je tegenwoordig net zo veel online zijn als in Nederland. Zo biedt Tele2 een bundel waarbij je voor tien euro in de hele EU een maandlang 1GB tot je beschikking hebt. ‘De hevige wens om constant online te zijn, wordt nog altijd geremd door de angst voor roaming.’ 

Internet in de ban vanwege onterechte angst

Op dit moment bezit maar liefst 86 procent van de Nederlandse consumenten een smartphone. Maar liefst de helft van de ondervraagden zegt continu gebruik te maken van internet op hun mobiele telefoon. Ook in het buitenland zijn we graag online; 68 procent vindt het belangrijk om buiten de grenzen op hun telefoon te kunnen internetten. Ondanks de sterke wens om constant te blijven surfen, appen en social media te checken, maakt toch meer dan de helft veel minder gebruik van mobiel internet dan in Nederland. Zo zetten 6 op de 10 Nederlanders zelfs hun mobiele data direct uit zodra ze de grens zijn gepasseerd. De belangrijkste reden voor de internetstop? Veruit de meeste Nederlanders (84 procent) zijn nog altijd als de dood voor hoge kosten. Daarom kiest het merendeel op weg naar het vakantieadres voor ouderwets vermaak: met elkaar kletsen, naar buiten turen en offline spelletjes spelen.

‘Constant online zijn niet alleen iets van jongeren’

In het buitenland gaan de meeste Nederlanders (75 procent) op zoek naar wifi om online te zijn. Hierbij maakt 66 procent gebruik van de mobiele telefoon, gevolgd door tablet (16 procent) en laptop (14 procent). Slechts één op de tien maakt hierbij gebruik van een extra buitenlandbundel. Eenzelfde aantal kiest ervoor om gebruik te maken van het standaard roamingtarief in het buitenland of te betalen per MB. Malin Holmberg, CEO Tele2 Nederland, ziet hierin een moeilijk te duiden fenomeen: “Constant online zijn is niet alleen iets van jongeren. Steeds meer mensen hebben die basisbehoefte. Ook als zij in het buitenland zijn. Hiervoor bieden we dan ook mooie bundels aan. Toch zie je dat nog veel mensen zo bang zijn voor hoge rekeningen dat ze het maar helemaal laten.” Tele2 wil vakantiegangers niet zeggen uit te kijken, maar op vakantie juist te internetten alsof je thuis bent. Door het gebruik van een voordelige bundel jaag je jezelf niet op hoge kosten. De provider biedt de grootste buitenlandbundel voor de laagste prijs: 1GB data waarmee je in de hele EU een maand lang kunt internetten voor tien euro.

Meer over
Lees ook
Contact klanten en accountants binnen drie jaar voornamelijk via (cloud)software

Contact klanten en accountants binnen drie jaar voornamelijk via (cloud)software

Waar klanten nu hoofdzakelijk vanuit persoonlijk contact met hun accountant inzicht krijgen in hun financiële situatie, verwachten accountants- en administratiekantoren dat dit over drie jaar vooral gebeurt via (cloud)software. Dat is een van de uitkomsten van het Exact-onderzoek naar de rol van de accountant in Nederland. Op dit moment krijgt mee1

Vier op de vijf Nederlandse medewerkers loopt door met ergonomische klachten

Vier op de vijf Nederlandse medewerkers loopt door met ergonomische klachten

Vier op de vijf medewerkers worden niet gecompenseerd door hun werkgever voor klachten aan het houding- en bewegingsapparaat door slechte ergonomische omstandigheden op het werk, thuis of op de flexplek, ook wel werkgerelateerde ergonomische klachten, zo blijkt uit onderzoek van online onderzoeksbureau Noties in opdracht van Fellowes. Dit terwijl1

Onderzoek biedt inzicht in de IT-operatie van succesvolle mkb-bedrijven

Onderzoek biedt inzicht in de IT-operatie van succesvolle mkb-bedrijven

Kaseya maakt de resultaten bekend van een onderzoek naar de IT-operaties bij middelgrote organisaties. Deze uitkomsten bieden handvatten voor IT-afdelingen om succesvoller te opereren. In de studie wordt de aanpak van IT-afdelingen in snel- en langzamer groeiende ondernemingen bekeken. Daarbij vergeleek Kaseya de aanpak van de meer volwassen IT-af1