Tips om de tevredenheid over internet op kantoor te verbeteren

273129_h_ergb_s_gl

Internetsnelheid is steeds bepalender voor het verbeteren van de productiviteit van medewerkers, of zij nu thuis of op kantoor werken. Uit een Europees onderzoek van het onderzoeksbureau Censuswide, in opdracht van ZyXEL, leverancier van netwerk- en communicatieoplossingen, blijkt dat Nederlandse werkgevers hun medewerkers te weinig hoge internetsnelheden en moderne werkplekken ter beschikking stellen. Uit een tevredenheidonderzoek van het bedrijf blijkt daarentegen dat de Nederlandse medewerker wel tevreden is over het internetnetwerk en wifi-netwerk thuis.

Nederland loopt wereldwijd aan kop met Het Nieuwe Werken, veel medewerkers werken één of meerdere dagen vanuit huis. De internetconnectie thuis is dus ook van belang voor de productiviteit van de Nederlandse medewerker. Mislukte e-mail- of VoIP-communicatie, of het inladen van een internetpagina dat een eeuwigheid lijkt te duren; het zijn allemaal zaken die zorgen voor grote ontevredenheid.

Kloof

Uit het onderzoek van ZyXEL blijkt er een kloof te bestaan tussen de slechte internetprestaties op kantoor en het juist efficiënte internet thuis. Nederlanders zijn van alle onderzocht Europeanen het meest tevreden met de internetsnelheid thuis en ervaren ook weinig problemen met Wi-Fi aan het thuisfront. Over de internetconnectie op het werk is slechts de helft van de medewerkers in Nederland tevreden.

Tips

Om de betrouwbaarheid en efficiëntie van het internet op kantoor te verhogen, doet ZyXEL het Nederlandse bedrijfsleven een aantal aanbevelingen:

  • Zorg voor de juiste verbindingssnelheid - Meet de gemiddelde dagelijkse bandbreedte en het draadloze gebruik en zorg er vervolgens voor dat de connectiviteit de behoefte van de business aan kan en het netwerk niet te langzaam is. Dat voorkomt vertragingen en frustraties. Hoewel snelheid doorslaggevend is voor het verhogen van de productiviteit van medewerkers, wil dat niet zeggen dat dit een bedrijf veel hoeft te kosten.
  • Stel duidelijk beleid op - Leer de organisatie welke online platforms veilig en betrouwbaar zijn en stel duidelijke beleid op. In dit beleidsstuk kan bijvoorbeeld staan dat persoonlijke accounts voor cloud-diensten niet gebruikt mogen worden voor de opslag, verwerking of uitwisseling van bedrijfsgerelateerde communicatie of bedrijfsdata.
  • Regel een veilige manier voor BYOD - Overweeg de voordelen die Bring Your Own Device (BYOD) biedt. Bedenk de eenvoudigste manier om de devices die de medewerkers zelf meenemen veilig te verbinden aan het (wifi-)netwerk.
  • Ondersteun flexibel werken - Laat het idee van de vaste werkplek los. Medewerkers moeten vanaf iedere plek kunnen werken, dus zorg voor de juiste systemen op de juiste plaats om dit mogelijk te maken. Medewerkers werken productiever vanuit huis of waar dan ook, als ze veilige cloud-gebaseerde mail en documentmanagement-applicaties tot hun beschikking hebben een eenvoudig documenten kunnen delen. Deze investering in de productiviteit van de medewerker zal uiteindelijk geld besparen.
  • Word zelfvoorzienend - Maak het internetnetwerk beheersbaar. Veel betalen voor een state-of-the-art-netwerk heeft weinig zin, want je zult het zelf moeten beheren zodra de installateurs vertrokken zijn. Onderzoek de verschillende opties en vindt een netwerkmanagementoplossing die je de meeste controle geeft.
 
Meer over
Lees ook
Onderzoek SAP CFO’s staan bij duurzaamheid aan de zijlijn

Onderzoek SAP CFO’s staan bij duurzaamheid aan de zijlijn

Nederlandse leidinggevenden nemen concrete actie voor duurzaamheid, maar er zijn nog obstakels voor langetermijnsucces. Gebrek aan financiering is daarbij de grootste zorg. Dat is de belangrijkste conclusie voor Nederland uit de Environmental Sustainability Study 2023 (Wave 3). Dit onderzoek van SAP analyseerde de houding en het gedrag van bedrijv1

Verizon rapport: fleets de dupe van krapte op arbeidsmarkt en hoge kosten

Verizon rapport: fleets de dupe van krapte op arbeidsmarkt en hoge kosten

Verizon Business publiceert vandaag de onderzoeksresultaten van het jaarlijkse wereldwijde Fleet Technology Trends Report. Het onderzoek is afzonderlijk uitgevoerd door Bobit (VS) en ABI Research (EMEA en APAC) en heeft reacties van meer dan 2.500 fleet managers, executives en andere mobiele bedrijfsprofessionals in elf landen.

Investeringen in Employee Experience, Cloud en AI leiden tot betere Customer Experience, blijkt uit nieuw NTT-rapport

Investeringen in Employee Experience, Cloud en AI leiden tot betere Customer Experience, blijkt uit nieuw NTT-rapport

NTT Ltd., een toonaangevend bedrijf op het gebied van IT-infrastructuur en -diensten, heeft vandaag het 2023 Global Customer Experience Report gelanceerd. Hieruit blijkt dat customer experience (CX) een topprioriteit blijft voor de C-suite. 95% van de organisaties hebben tegenwoordig een directielid dat verantwoordelijk is voor dit bedrijfsonderde1