Robots maken bedrijven slimmer

the-robot-and-I-how-new-dig

Managers zijn het erover eens dat nieuwe softwarerobots – die zelflerende computers, kunstmatige intelligentie en Big Data gebruiken – de komende drie tot vijf jaar heel waardevol worden in het bedrijfsleven. Dit blijkt uit onderzoek van Cognizant onder 537 business- en IT-managers uit diverse sectoren. 

Respondenten zijn het grotendeels eens over het feit dat de voordelen van intelligente procesautomatisering (IPA) en de daaruit voortvloeiende Big Data hun organisatie zowel geld als kennis op kan leveren. Zij denken hierbij aan snellere procesverwerking met minder fouten, ongelimiteerde schaalbaarheid en lagere cost of ownership. Daarnaast kunnen ze sneller beslissingen nemen, vanwege de geautomatiseerde analyses.

De ondervraagde managers geven aan dat de inzet van procesautomatisering binnen hun organisatie al hoog is, maar dat ze slechts in de beginfase zitten als ze kijken naar de beschikbare technologieën. Uit het onderzoek blijkt dat er nog enorm veel processen moeten worden geautomatiseerd. Zelflerende computers en kunstmatige intelligentie maken een nieuwe generatie van kennisrobots mogelijk die menselijke eigenschappen kunnen ‘nadoen’ met behulp van verschillende applicaties.

De belangrijkste bevindingen uit het onderzoek zijn:

  • Respondenten denken momenteel ongeveer 25-40 procent van hun werkzaamheden te automatiseren. Uit het onderzoek blijkt dat deze automatisering vooral ingezet wordt bij herhalingsprocedures en handmatige verwerking van documenten
  • Ongeveer de helft van de ondervraagden denkt dat automatisering hun zakelijke processen de komende drie tot vijf jaar aanzienlijk zal verbeteren. Zo’n 44 procent heeft dezelfde verwachtingen voor zakelijke analyses
  • Bijna een vijfde geeft aan dat ze dankzij IPA ruim vijftien procent op de kosten hebben bespaard in het afgelopen jaar
  • Zorgverzekeraars hadden een voortrekkersrol op het gebied van automatisering, met name op het gebied van administratieve werkzaamheden zoals het verwerken van claims en processen. Een kwart van de respondenten uit de zorgsector zegt ieder jaar ruim vijftien procent kostenbesparingen te realiseren
  • In de bancaire sector zegt de helft van de ondervraagden dat ze de omzet in het afgelopen jaar met minimaal tien procent hebben zien stijgen door procesanalyse. Bijna drie kwart (73%) van de banken verwacht dat deze groei de komende drie tot vijf jaar doorzet

“De toekomst van proceswerk bestaat uit het verbinden van experts met steeds krachtiger wordende technologieën, zoals kunstmatige intelligentie en zelflerende computers. Deze ontwikkelingen zorgen voor meer besparingen, beter inzicht en snellere resultaten. Deze verschuiving vindt plaats in bijna iedere sector”, aldus Gajen Kandiah, executive vicepresident Business Process Services bij Cognizant. “Onze IPA-afdeling helpt klanten voordeel te halen uit hun automatisering door digitale transformatie toe te passen op procesniveau. Uit ons onderzoek komt naar voren dat deze trend de komende jaren door zal zetten, omdat managers meer flexibiliteit en klantinzicht willen en op kosten willen besparen.”

“Organisaties benaderen hun organisatie- en bedrijfsprocessen op een andere manier en maken gebruik van automatisering om te digitaliseren en analyseren”, zegt Charles Sutherland, executive president Research bij HfS Research. “Door de implementatie van softwarerobots kunnen dienstverleners garanderen dat werkzaamheden continu doorgaan, menselijke fouten voorkomen worden en schaalbaarheid mogelijk is. Hierdoor worden kosten verlaagd en gaat de omzet omhoog. Procesautomatisering biedt klanten en dienstverleners ook de mogelijkheid om verbeteringen – zoals verbeterede compliance, verlaging van risico’s en tevredenheid bij de medewerkers –  te delen met anderen.”

 
Meer over
Lees ook
Atos lanceert Q-score, een universele meetmethode voor kwantum-computing

Atos lanceert Q-score, een universele meetmethode voor kwantum-computing

Atos introduceert Q-score: de eerste universele kwantum metrische referentie die kan worden toegepast op alle programmeerbare kwantum-processors. Atos’ Q-score meet de effectiviteit van kwantum-systemen bij het oplossen van real-life problemen die niet kunnen worden opgelost door traditionele computers

Onderzoek NBPO: 30% kantoorprofessionals ervaart minder werkstress door digitale tools

Onderzoek NBPO: 30% kantoorprofessionals ervaart minder werkstress door digitale tools

85% van de thuiswerkers maakt sinds de COVID-19 crisis vaker gebruik van digitale tools zoals e-mail en WhatsApp. Deze digitale versnelling helpt thuiswerkers niet alleen puur praktisch; bijna 30% van de Nederlandse kantoorprofessionals ervaart door het gebruik van digitale tools ook minder werkstress. En dat is goed nieuws in deze stressvolle tij1

Nederland bezuinigt op klantenservice

Nederland bezuinigt op klantenservice

Volgens The New CX Mandate, een wereldwijd onderzoek onder 1500 senior klantenservicemanagers is Nederland het enige onderzochte Europese land waar de budgetten voor klantenservice het afgelopen jaar afnamen. Onderzoek door Censuswide in opdracht van Freshworks Inc. wijst uit dat Nederlandse klantenservicemanagers het in 2020 met gemiddeld 12% min1