Nauwelijks fraude bij internetbankieren

De schade door fraude bij internetbankieren is in de eerste helft van 2016 met 82 procent gedaald ten opzichte van de laatste zes maanden van 2015. De totale schade door fraude in het betalingsverkeer daalde het afgelopen halfjaar ook fors, tot 4,69 miljoen. In 2015 bleef de totale schade nog stabiel, met 17,9 miljoen euro over het hele jaar. Dit blijkt uit cijfers van de Nederlandse Vereniging van Banken en Betaalvereniging Nederland. De schade door verloren en gestolen betaalpassen is de eerste helft van 2016 ook gedaald maar voert wel de boventoon.

Phishing en malware op hun retour

De schade door fraude met internetbankieren was de eerste zes maanden van dit jaar met 148.000 euro historisch laag. Het voorgaande halfjaar bedroeg die schade nog 814.000 euro. Ook in meerjarig perspectief is de daling spectaculair. In de eerste helft van 2012 bedroeg de schade bij internetbankieren nog 24,7 miljoen euro.

ez-652x393

De fraudeurs weten met malware en gewone phishing nauwelijks nog slachtoffers te maken. Banken kunnen die pogingen tot fraude steeds beter detecteren en hun klanten laten zich steeds minder misleiden. De voorlichtingscampagnes door de Betaalvereniging en de banken en de aandacht in de media voor deze vormen van fraude, werpen hun vruchten af.

Blijf oppassen voor phishing naar betaalpassen!

Ondanks een forse daling van 37 procent ten opzichte van de voorafgaande zes maanden, zorgen gestolen of verloren betaalpassen in de eerste helft van 2016 voor de grootste schadepost in het betalingsverkeer, met 1,62 miljoen euro. Daaronder valt ook de schade door de zogeheten pas-opstuurfraude die begin 2015 de kop opstak. Slachtoffers worden daarbij via e-mail, SMS, social media of telefoon overgehaald om hun betaalpas per post naar een vals adres op te sturen en de bijbehorende pincode op een valse website in te tikken. In januari 2016 hebben de banken en de Betaalvereniging een landelijke campagne gelanceerd om het publiek hiervoor te waarschuwen: “Verstuur nooit uw betaalpas!”.

Samenwerking en delen van kennis zijn sleutel tot succes

De goede onderlinge samenwerking en het delen van kennis en informatie tussen financiële instellingen, cybersecuritybedrijven en overheidsinstanties spelen een belangrijke rol bij het terugdringen van fraude in het betalingsverkeer. Binnen het Nationaal Cyber Security Centrum en het Financial Institutions - Information Sharing and Analysis Center richt die samenwerking zich vooral op de preventie en detectie van cybercriminaliteit. In de Electronic Crimes Task Force werken justitie, politie en banken samen bij het opsporen en vervolgen van cybercriminelen. Andere EU-landen hebben veel belangstelling voor deze Nederlandse collectieve aanpak van cybersecurity.

Meer over
Lees ook
Medewerkers mkb in Europa ontevreden over internetverbinding op het werk

Medewerkers mkb in Europa ontevreden over internetverbinding op het werk

Uit een Europees onderzoek van het onderzoeksbureau Censuswide in opdracht van ZyXEL blijkt, dat medewerkers in het mkb liever thuis werken dan op kantoor vanwege de snelheid en betrouwbaarheid van het internet. De helft van de medewerkers in Nederland en het Verenigd Koninkrijk is tevreden met de internetconnectie op het werk, maar respectievelij1

Europeanen meest bezorgd over privacy en security

Europeanen meest bezorgd over privacy en security

Europeanen zijn bezorgder over hun privacy en security in vergelijking met andere werelddelen. Zo zegt ruim 62 procent zich zorgen te maken over zijn/haar privacy in het Internet of Things-tijdperk, vergeleken met 49 procent in Japan en 44 procent in de Verenigde Staten. Bijna de helft van de Europeanen (49%) geeft daarnaast aan dat deze bezorgdhe1

Onderzoek Microsoft: 35 procent van de mkb’ers ziet klantgerichtheid als belangrijke groeistimulator

Onderzoek Microsoft: 35 procent van de mkb’ers ziet klantgerichtheid als belangrijke groeistimulator

In opdracht van Microsoft onderzocht Ipsos MORI welke technologieën mkb’ers dagelijks privé, op het werk en onderweg gebruiken. Met als doel om de klantervaring en de werkbelasting te verbeteren. Een verbeterd contact met klanten ziet 35 procent van de mkb’ers als een belangrijke groeistimulator voor een succesvol bedrijf. Dat is te realiseren met1