'Meer dan helft mkb wil zakelijke en privégesprekken altijd gescheiden houden'

VoiceWorks

Werk en privé integreren steeds verder. Hoe zich dat vertaalt in persoonlijke telefonische bereikbaarheid van medewerkers in het mkb heeft onderzoeksbureau Multiscope in opdracht van Voiceworks onderzocht.

De meerderheid van de medewerkers in het mkb houdt zakelijke en privégesprekken het liefst altijd strikt gescheiden.

Dat de scheidslijn tussen werk en privé steeds meer vervaagt is niet nieuw, maar hoe houden medewerkers de controle over hun bereikbaarheid zodat deze integratie hen niet gaat opbreken? Voiceworks deed onderzoek naar de behoefte van zakelijke gebruikers anno 2016. Hieruit blijkt dat meer dan de helft van de ondervraagden (55%) altijd zakelijke gesprekken van privégesprekken wil scheiden. Anderzijds blijkt dat 30 procent van de mkb’ers op ieder moment van de dag wilt kunnen bepalen of hij zakelijk of privé bereikbaar is.

Bij de kleinere bedrijven met 1 tot 20 medewerkers bestaat ook de behoefte privé en zakelijk juist te combineren (23%), waar dit percentage bij de middelgrote bedrijven van 20 tot 500 medewerkers slechts op 15 procent ligt.

Het zelf kunnen instellen van de beschikbaarheid wordt door veel respondenten als belangrijk gezien (46%), evenals het zelf kunnen bepalen wanneer oproepen binnen komen (40%).

Koen van Geffen, CEO van Voiceworks: ‘Nieuwe technologieën stellen gebruikers in staat grote invloed uit te oefenen op de vormgeving van hun leven. Werk en privé integreren meer en meer tegen de achtergrond van een economie zonder grenzen en 24/7 dienstverlening. Dit alles heeft gevolgen voor de manier waarop bedrijven omgaan met efficiëntie en bereikbaarheid. Telefonie en het regisseren van persoonlijke bereikbaarheid speelt hierin een onmisbare rol.’

Voorkeuren voor bereikbaarheidsfuncties

Uit het onderzoek van Voiceworks blijkt ook dat het mkb behoefte heeft aan verschillende functies op het gebied van optimale bereikbaarheid en gebruikerservaring. Uit een keuzelijst met verschillende functies gaf 31 procent van de respondenten aan dat zij behoefte hebben aan de doorschakeling van een vast nummer op een mobiele telefoon. Door middel van een doorschakeling, of zelfs een diepgaande vast-mobiel-integratie, is een gebruiker te allen tijde op zijn vaste nummer bereikbaar voor inkomende en uitgaande gesprekken. Daarnaast is er relatief veel behoefte aan ‘oproepen tijdens vergaderingen doorschakelen’ (27%). En met ieder 26 procent worden ‘een oproep na een tijdje ook op een ander toestel laten overgaan’ en ‘twee mobiele nummers, zowel zakelijk als privé, op één simkaart/toestel uit laten komen’ ook vaak genoemd door de respondenten.

Regie persoonlijke bereikbaarheid

Voiceworks biedt verschillende mogelijkheden om zelf de regie te houden over de inkomende gesprekken. Zo is het onder meer mogelijk twee mobiele nummers op één sim-kaart en dus één toestel uit te laten komen, het vaste nummer uit te laten uitkomen op een mobiele telefoon en ook anonieme oproepen of zakelijke gesprekken tijdens privétijd door te sturen naar de voicemail. Andersom kan ook: privé-oproepen tijdens werktijd of oproepen tijdens een vergadering doorschakelen. Het bedrijf heeft hiervoor een speciale app uitgebracht, om met een druk op de knop te schakelen tussen verschillende mobiele afzendernummers, werk of privé. Hierdoor kan Voiceworks de medewerker meer regie geven over zijn bereikbaarheid.

Meer over
Lees ook
Collega’s zijn de grootste afleiding in de open kantooromgeving

Collega’s zijn de grootste afleiding in de open kantooromgeving

Meer dan de helft van generatie Z (55 procent) en de millennials (56 procent) geeft ondanks de afleiding die erbij komt kijken de voorkeur aan een open kantooromgeving. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van Future Workplace, uitgevoerd in opdracht van unified communications-bedrijf Plantronics. De resultaten laten zien hoe de vier moderne werkend1

'Vertrouwen in cybersecurity binnen gezondheidszorg hoger dan ooit'

'Vertrouwen in cybersecurity binnen gezondheidszorg hoger dan ooit'

Zorginstellingen hebben er vertrouwen in dat zij adequaat kunnen reageren op een cyberaanval. Na de ransomware-aanval WannaCry die bedrijven wereldwijd platlegde (waaronder 15 ziekenhuizen in Nederland), hebben zorginstanties investeringen in cybersecurity en IT verhoogd. Ook heeft 41% van de zorginstellingen in de Benelux een plan opgesteld voor1

1 jaar na AVG is papieren data bij meer dan de helft van alle bedrijven nog onveilig

1 jaar na AVG is papieren data bij meer dan de helft van alle bedrijven nog onveilig

Binnenkort is het één jaar geleden dat de AVG, de Algemene Verordening Gegevensbescherming, van kracht is geworden. Uit onderzoek dat ACCO Brands heeft laten uitvoeren, blijkt dat de invoering van deze nieuwe privacywet met name invloed heeft gehad op bedrijfsprocessen ten aanzien van digitale data en is bij 75% van alle ondervraagde bedrijven de1