Internationale trend: banken en verzekeraars vrezen disruptieve initiatieven

PDU-Colors3

Steeds meer IT-bedrijven worden overgenomen door banken en verzekeraars: de afgelopen vijf jaar is dat aantal zelfs meer dan verdubbeld. Dat blijkt uit onderzoek van internationaal FinTech bedrijf VirtualAffairs en Bureau van Dijk, een van de grootste aanbieders van bedrijfsinformatie. “Financiële dienstverleners hebben moeite om zelfstandig te innoveren en zoeken hun heil buiten de organisatie. Het opkopen van IT-bedrijven signaleren we dan ook als trend”, stelt Sijbrand Tieleman, Director Business Development van Virtual Affairs.

De cijfers liegen er niet om. In 2010 werden er wereldwijd slechts elf IT-bedrijven door banken en verzekeraars overgenomen, in 2013 waren dat er 23 en dat aantal zou blijven stijgen. Dit jaar zijn er al 24 IT-bedrijven overgenomen.

Traditionele partijen uit evenwicht door slimme innovaties

Uit het internationale onderzoek blijkt onder meer dat de trend zich niet tot Nederland beperkt. Van Indonesië, Kazachstan, Taiwan tot Rusland en Brazilië: wereldwijd worden IT-bedrijven gekocht door bancaire partijen.

Sijbrand Tieleman heeft een heldere verklaring voor deze ontwikkeling. “Banken en verzekeraars vrezen disruptieve initiatieven. Denk aan de Rabobank, die MyOrder kocht. MyOrder maakt mobiel bestellen en betalen mogelijk. Dat zijn typische disruptors, die een traditionele partij als een bank aan het wankelen kunnen brengen. De echte innovatie wordt dan ook niet meer binnen, maar buiten de banken en verzekeraars gerealiseerd.”

Naast de Rabobank, zijn er nog twee andere Nederlandse partijen die IT-bedrijven opkochten. Achmea kocht vergelijkingssite Independer in 2011 en ING nam in 2012 het Zwitserse Eurotaxglass over, een online waardebepaling van gebruikte auto’s.

Innovatieve partijen over de grens

Niet alleen in Nederland, maar ook over de grens gebeurt er genoeg op dit vlak. Amerika is met zijn rijke IT-industrie koploper. Van de 112 IT-bedrijven die de afgelopen vijf jaar overgenomen zijn, zijn er 45 afkomstig uit Amerika. Naast de Verenigde Staten, zijn er ook IT-bedrijven verkocht afkomstig uit Rusland (14), het Verenigd Koninkrijk (7), Frankrijk (6) en Tsjechië (4).

Australië illustreert dat niet elk land een IT-industrie heeft die financiële partijen weet te interesseren. De Australische financiële dienstverleners nemen relatief vaak IT-bedrijven uit het buitenland over: er zijn maar liefst zes IT-bedrijven overgenomen door Australische banken en verzekeraars, terwijl er maar drie Australische IT-bedrijven verkocht zijn. Dat wijst er op dat de Australische bancaire partijen hun innovaties niet bij de IT-industrie in eigen land organiseren, maar zelfs over de grens zoeken.

De cijfers

Aantal IT-bedrijven dat wereldwijd is opgekocht door bancaire partijen.

  • 2010: 11
  • 2011: 18
  • 2012: 12
  • 2013: 23
  • 2014: 24
  • 2015: 24
  • Totaal: 112
 
Meer over
Lees ook
Onderzoek SAP CFO’s staan bij duurzaamheid aan de zijlijn

Onderzoek SAP CFO’s staan bij duurzaamheid aan de zijlijn

Nederlandse leidinggevenden nemen concrete actie voor duurzaamheid, maar er zijn nog obstakels voor langetermijnsucces. Gebrek aan financiering is daarbij de grootste zorg. Dat is de belangrijkste conclusie voor Nederland uit de Environmental Sustainability Study 2023 (Wave 3). Dit onderzoek van SAP analyseerde de houding en het gedrag van bedrijv1

Verizon rapport: fleets de dupe van krapte op arbeidsmarkt en hoge kosten

Verizon rapport: fleets de dupe van krapte op arbeidsmarkt en hoge kosten

Verizon Business publiceert vandaag de onderzoeksresultaten van het jaarlijkse wereldwijde Fleet Technology Trends Report. Het onderzoek is afzonderlijk uitgevoerd door Bobit (VS) en ABI Research (EMEA en APAC) en heeft reacties van meer dan 2.500 fleet managers, executives en andere mobiele bedrijfsprofessionals in elf landen.

Investeringen in Employee Experience, Cloud en AI leiden tot betere Customer Experience, blijkt uit nieuw NTT-rapport

Investeringen in Employee Experience, Cloud en AI leiden tot betere Customer Experience, blijkt uit nieuw NTT-rapport

NTT Ltd., een toonaangevend bedrijf op het gebied van IT-infrastructuur en -diensten, heeft vandaag het 2023 Global Customer Experience Report gelanceerd. Hieruit blijkt dat customer experience (CX) een topprioriteit blijft voor de C-suite. 95% van de organisaties hebben tegenwoordig een directielid dat verantwoordelijk is voor dit bedrijfsonderde1