95% hotelmanagers zegt: gasten verwachten kamerprijs met inbegrip wifi

Vandaag de dag wil een hotelgast snelle en liefst gratis beschikbare wifi. In een wereld waarin steeds meer mensen op reis zijn, is draadloos internet in een hotel essentieel voor toegang tot apps zoals mail en social media. Een sterk wifi-netwerk binnen een hotelkamer is inmiddels net zo belangrijk als standaard warm water of elektriciteit. Zyxel heeft daarom een onderzoekrapport uitgebracht voor de hospitality branche hoe ze de klanttevredenheid kunnen verhogen met krachtige wifi-diensten.

Hotels hebben vandaag de dag te maken met de digitale transformatie die de branche op allerlei manieren beïnvloedt. Zo is Airbnb een grote concurrent geworden van bestaande hotels waarbij particulieren kamers bieden met wifi. Hotels moeten vaker rekening houden met de groeiende groep van millennials die veel reist en permanent toegang wil tot internet. In het ‘Zyxel Connect Hospitality Report: Europa’, dat in samenwerking met het internationale onderzoekbureau 2Europe is uitgevoerd in 2017, staat een aantal interessante conclusies op basis van gesprekken met meer dan 400 hotelmanagers. Zo werd gevraagd waarover de meeste gasten klagen. Na geluidsoverlast was slechte wifi de meeste gehoorde klacht. 

Wireless Access Point

Verder zeggen vrijwel alle hotelmanagers, zo’n 95 procent, dat gasten verwachten dat wifi standaard bij de prijs van een hotelkamer is inbegrepen. Aan die wens wordt op het Europese vasteland steeds meer voldaan, maar er bestaat dan wel een groot verschil tussen de verwachting van gasten en hotels over de prestatie van het wifi-netwerk. Gasten willen net als thuis of op kantoor een snel wifi-netwerk als ze in een hotelkamer verblijven, maar dat is niet altijd mogelijk door verschillende factoren. Wifi wordt onder andere beperkt door een niet goed uitgevoerde installatie (bijvoorbeeld te grote afstand tussen router of wireless access point) en muren waardoor zwakke signalen niet doorheen komen. Daardoor kan een wifi-netwerk niet beschikbaar zijn, bijvoorbeeld te weinig snelheid en bandbreedte bieden. 

Digitale ervaring

Uit het Zyxel-rapport blijkt dat een goede wifi essentieel is, niet alleen voor de gast, maar ook voor het hotel en de lokale economie. Uit het Zyxel-onderzoek blijkt dat gasten vaak via het wifi-netwerk zoeken naar lokale informatie, vaak binnen het hotel. Peter van der Putten, Head of Channel Zyxel Benelux: ‘Bij een goede wifi blijven gasten vaker binnen of in de buurt van het hotel, bijvoorbeeld om te eten en te drinken met andere gasten die naar het hotel komen. Door gasten de beste wifi te bieden, krijgen ze een betere digitale ervaring. Dat levert weer extra omzet voor hotels op, zoals voor de bar en/of restaurant. De (draadloze) netwerkoplossingen van Zyxel zijn ontwikkeld met de optimale gebruikerservaring als uitgangspunt. Voor de gebruiker komt dit onder andere tot uitdrukking in een stabiele en snelle draadloze internetverbinding die met alle mobiele devices tot stand kan worden gebracht.’

hospitality  
Meer over
Lees ook
Werknemer herkent in 2030 werkdag niet meer terug

Werknemer herkent in 2030 werkdag niet meer terug

Zo'n twee derde van de Nederlandse werknemers verwacht dat de werkdag er in 2030 totaal anders uitziet. Fysieke aanwezigheid op de werkvloer lijkt niet meer nodig om het werk uit voeren. Naar verwachting nemen robots - een deel van - de werkzaamheden over. De meerderheid verwacht echter niet dat het werk makkelijker wordt of dat zijn of haar baan1

Medewerkers mkb in Europa ontevreden over internetverbinding op het werk

Medewerkers mkb in Europa ontevreden over internetverbinding op het werk

Uit een Europees onderzoek van het onderzoeksbureau Censuswide in opdracht van ZyXEL blijkt, dat medewerkers in het mkb liever thuis werken dan op kantoor vanwege de snelheid en betrouwbaarheid van het internet. De helft van de medewerkers in Nederland en het Verenigd Koninkrijk is tevreden met de internetconnectie op het werk, maar respectievelij1

Europeanen meest bezorgd over privacy en security

Europeanen meest bezorgd over privacy en security

Europeanen zijn bezorgder over hun privacy en security in vergelijking met andere werelddelen. Zo zegt ruim 62 procent zich zorgen te maken over zijn/haar privacy in het Internet of Things-tijdperk, vergeleken met 49 procent in Japan en 44 procent in de Verenigde Staten. Bijna de helft van de Europeanen (49%) geeft daarnaast aan dat deze bezorgdhe1