Doorbraak voor ‘machine intelligence’ in 2016

MI_Report_Cover_small

Het Verkenningsinstituut voor Nieuwe Technologie (VINT) van Sogeti trapt het nieuwe jaar af met de ontwikkeling van vier onderzoeksrapporten over ‘machine intelligence’. Deze allesomvattende term voor kunstmatige intelligentie adresseert de situatie waarin computers in staat zijn om menselijke intelligentie te evenaren of zelfs voorbij te streven. Na de mobiele revolutie, big data en het internet der dingen verwacht VINT dat ‘machine intelligence’ dit jaar gaat doorbreken. De eerste notitie bevat een ‘executive introductie’ waarin de mogelijkheden en marktomvang van ‘machine intelligence’ worden beschreven, evenals de algehele impact daarvan op de samenleving. Dit eerste rapport maakt deel uit van een vierluik dat in de loop van 2016 verschijnt.

“Auto’s die voetgangers herkennen en daarop passende maatregelen nemen, computers die een ziektediagnose vaststellen of juridisch advies verstrekken op basis van bestaande jurisprudentie. Dit zijn slechts een paar voorbeelden van de nieuwe generatie ‘machine intelligence’ computers waarbij de balans tussen mens en machine volledig verschuift. Deze intelligentie is straks voor iedereen beschikbaar. Ook moet elk bedrijf in elke sector zich straks realiseren dat kunstmatige intelligentie op een hele andere manier ingezet kan worden dan traditionele IT”, vertelt Menno van Doorn, auteur en directeur van VINT van Sogeti.

VINT heeft twee verklaringen voor de op handen zijnde doorbraak van kunstmatige intelligentie. In de eerste plaatst is er sprake van een doorbraak op het gebied van hardware. Zo worden onze telefoons hyperintelligent gemaakt met op het brein geïnspireerde neuromorfische chips. De extreem hoge rekenkracht van de nieuwe generatie chips helpt daarbij. De tweede verklaring heeft te maken met de explosieve groei van data. Decennia lang ontbrak het aan voldoende gegevens om verder te komen met ‘machine learning’. Pas nu, in het huidige big data tijdperk waarin grote hoeveelheden data beschikbaar zijn, kunnen de zelflerende algoritmes aan de slag. Dit zelflerende vermogen van machines is cruciaal voor deze nieuwe vorm van intelligentie.

Vier rapporten

Na de ‘executive introductie’ over kunstmatige intelligentie komen in de opvolgende rapporten drie onderwerpen aan bod. In het tweede rapport komt de opkomst van de Personal Digital Assistent aan de orde. Daarbij vindt een verschuiving plaats van apps naar cogs (cognitieve systemen). Persuasive Technologies staat centraal in het derde rapport. Dat betreft de gedragsbeinvloeding via machines. Het thema voor het laatste rapport is de invloed van angst voor kunstmatige intelligentie op organisaties die slimmer willen worden.

Sander Duivestein, Jaap Bloem, Erik van Ommeren en Menno van Doorn zijn de auteurs van de eerste ‘executive introductie’. Naar verwachting zal het tweede rapport in april 2016 verschijnen.

Het eerste trendrapport is hier te downloaden.

Meer over
Lees ook
Collega’s zijn de grootste afleiding in de open kantooromgeving

Collega’s zijn de grootste afleiding in de open kantooromgeving

Meer dan de helft van generatie Z (55 procent) en de millennials (56 procent) geeft ondanks de afleiding die erbij komt kijken de voorkeur aan een open kantooromgeving. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van Future Workplace, uitgevoerd in opdracht van unified communications-bedrijf Plantronics. De resultaten laten zien hoe de vier moderne werkend1

'Vertrouwen in cybersecurity binnen gezondheidszorg hoger dan ooit'

'Vertrouwen in cybersecurity binnen gezondheidszorg hoger dan ooit'

Zorginstellingen hebben er vertrouwen in dat zij adequaat kunnen reageren op een cyberaanval. Na de ransomware-aanval WannaCry die bedrijven wereldwijd platlegde (waaronder 15 ziekenhuizen in Nederland), hebben zorginstanties investeringen in cybersecurity en IT verhoogd. Ook heeft 41% van de zorginstellingen in de Benelux een plan opgesteld voor1

1 jaar na AVG is papieren data bij meer dan de helft van alle bedrijven nog onveilig

1 jaar na AVG is papieren data bij meer dan de helft van alle bedrijven nog onveilig

Binnenkort is het één jaar geleden dat de AVG, de Algemene Verordening Gegevensbescherming, van kracht is geworden. Uit onderzoek dat ACCO Brands heeft laten uitvoeren, blijkt dat de invoering van deze nieuwe privacywet met name invloed heeft gehad op bedrijfsprocessen ten aanzien van digitale data en is bij 75% van alle ondervraagde bedrijven de1