Consument wantrouwt kunstmatige intelligentie

Veel Britten vrezen dat een scenario zoals van de film 'Westworld', waarin intelligente robots defect raken en mensen doden, weleens werkelijkheid zou kunnen worden. Volgens een onderzoek van SQS denkt tweederde (62%) van de Britse volwassenen dat apparaten met kunstmatige intelligentie (AI) storingen kunnen krijgen waardoor ze zich tegen de mens keren. Deze zorg neemt aanzienlijk toe, tot 72%, onder mensen met technologische kennis en interesse. Hoewel veel Britten nieuwsgierig zijn naar de mogelijkheden van AI, vinden ze dat de veiligheid altijd voorop moet staan.

human_meets_robot_div_jpg

Klanten beschermen

Het gebrek aan consumentenvertrouwen in AI is mogelijk versterkt door films en televisieseries zoals Westworld, I Robot en Humans. Worden deze zorgen echter niet worden weggenomen, zal AI waarschijnlijk weinig vooruitgang kunnen boeken. Met het in Engeland uitgevoerde onderzoek 'When Life Imitates Art' peilt SQS de publieke perceptie van opkomende consumententechnologieën en de waarschijnlijkheid van een brede omarming.

Sceptisch

Het onderzoek laat zien dat het Britse publiek sceptisch staat tegenover de toepassing van intelligente robots en technologieën in het dagelijkse leven. Bijna de helft (48%) geeft aan dat de mogelijkheid dat AI-apparatuur door hackers wordt gekaapt ze ervan zou weerhouden om dergelijke technologie te kopen. Centennials zijn hierover met 61% het meest bezorgd.

Veiligheid voorop

Een vergelijkbaar beeld doemt op wanneer we kijken naar zelfrijdende auto's of huishoudrobots. Bijna driekwart (77%) van de Britse volwassenen vindt dat de veiligheid voorop moet staan. 66% is bang dat een zelfrijdend voertuig met hen erin betrokken raakt bij een ongeval en slechts 28% denkt dat robotauto's beter of veiliger zijn dan een menselijke bestuurder.

Huishoudrobot

Hoewel 60% van de respondenten bevestigde dat een huishoudrobot ze tijd zou kunnen besparen en 51% aangaf dat het 'cool' zou zijn om er een te hebben, denkt de meerderheid (76%) dat dergelijke robots niet veilig zijn. 52% vreest dat ze eenvoudig kunnen worden gehackt en zou om die reden afzien van aankoop.

Gemakkelijk te hacken

  • Dik_Vos-200x300 Dik Vos is CEO van SQS
  • “Ons onderzoek laat zien dat 64% van de Britten sceptisch staat tegenover het gebruik van intelligente robots in het dagelijkse leven”, aldus Dik Vos, CEO van SQS. “Naast het feit dat 76% van de respondenten vreest dat AI eenvoudig kan worden gehackt, laat het onderzoek zien dat de snelle technologische ontwikkelingen hebben geleid tot extreme ideeën over de algemene veiligheid van AI-producten.”

Impact op merken en producten

“Merken, producten en diensten zijn echter allemaal gebaseerd op consumentenvertrouwen, en het is van essentieel belang dat de AI-gemeenschap alles in het werk stelt om haar klanten te beschermen. Dat gaat het beste door kwaliteitsbeheer tot een integraal onderdeel te maken van elke stap in de ontwikkeling en productie van alle AI-producten”, aldus Vos.

Zorgvuldig testen

Door films, televisieprogramma's en mediaverhalen over mislukte AI-projecten heeft het Britse publiek momenteel een zeer somber beeld van AI. Om het vertrouwen in deze technologie te vergroten, moeten bedrijven die AI ontwikkelen, produceren en verkopen hun software zorgvuldig testen om te voorkomen dat de apparaten ten prooi vallen aan hackers of bedreigingen, of zich daadwerkelijk tegen ons keren en menselijk leven vernietigen.

Jordan Platt is journalist

Lees ook
Europeanen meest bezorgd over privacy en security

Europeanen meest bezorgd over privacy en security

Europeanen zijn bezorgder over hun privacy en security in vergelijking met andere werelddelen. Zo zegt ruim 62 procent zich zorgen te maken over zijn/haar privacy in het Internet of Things-tijdperk, vergeleken met 49 procent in Japan en 44 procent in de Verenigde Staten. Bijna de helft van de Europeanen (49%) geeft daarnaast aan dat deze bezorgdhe1

Onderzoek Microsoft: 35 procent van de mkb’ers ziet klantgerichtheid als belangrijke groeistimulator

Onderzoek Microsoft: 35 procent van de mkb’ers ziet klantgerichtheid als belangrijke groeistimulator

In opdracht van Microsoft onderzocht Ipsos MORI welke technologieën mkb’ers dagelijks privé, op het werk en onderweg gebruiken. Met als doel om de klantervaring en de werkbelasting te verbeteren. Een verbeterd contact met klanten ziet 35 procent van de mkb’ers als een belangrijke groeistimulator voor een succesvol bedrijf. Dat is te realiseren met1

60% van de bedrijven in olie- en gasindustrie kan niet effectief reageren op cybersecurity-incidenten

60% van de bedrijven in olie- en gasindustrie kan niet effectief reageren op cybersecurity-incidenten

Bedrijven in de olie- en gasindustrie zijn zich bewust dat zij beveiligingsmaatregelen moeten nemen tegen cyberdreigingen, maar nemen niet voldoende concrete stappen. Dit is de belangrijkste uitkomst van het wereldwijde onderzoek ‘Is Your Company’s Cyber Security Actually Good Enough?’, dat Fox- IT heeft laten uitvoeren door informatieportal Oil &1