Computer Vision geeft AI productivity boost in 2024 volgens nieuwste onderzoek

PAN_Computer-Vision3

Er wordt een gemiddelde productiviteitswinst van 42% over drie jaar voorspeld, maar gebrek aan vaardigheden en interne kennis vormen mogelijke belemmeringen.

Volgens het recentste onderzoek in opdracht van Panasonic Connect Europe bevindt de adoptie van Computer Vision-technologie, aangedreven door AI, zich op een kantelpunt en zal deze de productiviteit in een reeks industriële sectoren een boost geven. Besluitvormers voorspellen een gemiddelde productiviteitsstijging van 42% in de drie jaar na de implementatie. De maakindustrie verwacht de grootste boost met productiviteitsstijgingen tot 52%.
 
Computer Vision is een vorm van kunstmatige intelligentie die computers en systemen in staat stelt om zinvolle informatie af te leiden uit digitale afbeeldingen. Het zijn de ‘eyes of AI‘, die beelden observeren, identificeren, classificeren, volgen en uiteindelijk interpreteren tot bruikbare ‘kennis‘ die vervolgens kan worden gebruikt door mensen of door complementaire AI.
 

Grote verscheidenheid aan toepassingen

Respondenten melden dat Computer Vision-technologie wordt gebruikt in een breed scala aan bedrijfsafdelingen en -toepassingen.  Het wordt vaker toegepast bij praktische activiteiten zoals reparaties en onderhoud, bewaking van productielijnen en kwaliteitscontrole dan bij beveiliging, gezondheid en veiligheid. Toepassingen in logistiek en supply chain zijn populair, samen met real-time projection mapping en het volgen van mensen. Dit demonstreert meteen het brede scala aan gebruiksscenario's waar Computer Vision-technologie relevant voor kan zijn.
 

Beschikbare vaardigheden een barrière voor implementatie

De grootste barrières voor de implementatie van de technologie waren een gebrek aan externe specialistische ondersteuning (37%) en het kennisniveau van Computer Vision in het bedrijf (33%). Bedrijven zijn ook zeer gevoelig voor de mogelijke ethische bezwaren tegen het inzetten van AI-aangedreven Computer Vision-toepassingen. De grootste zorg is gegevensbeveiliging (35%), op de voet gevolgd door zorgen over persoonlijke privacy en toezicht, gebrek aan bedrijfsbegeleiding en angst voor het verlies aan banen - allemaal op een niveau van 32%.
 

Bredere AI-implementatie in opmars

Als we kijken naar de bredere acceptatie van generatieve AI, is het momentum duidelijk. Meer dan twee derde (67%) zegt dat het gebruik van generatieve AI belangrijk is voor hun bedrijf. Meer dan een derde van de respondenten (37%) heeft al een oplossing geïmplementeerd en ziet de voordelen. Nog eens een derde (34%) bevindt zich in de planningsfase of het implementatieproces van de technologie, en 17% denkt er nog over na. Slechts 13% zegt generatieve AI helemaal niet in te zetten.
 
"Het onderzoek toont duidelijk aan dat Computer Vision-technologie niet alleen een concept is, maar een realiteit die bedrijven nu al naar aanzienlijke productiviteits- en operationele winsten leidt", zegt Margarita Lindahl, Head of AI bij Panasonic Connect Europe. "Organisaties in alle sectoren die nog niet in de planningsfase van de implementatie zitten, dreigen achterop te raken. Er is ook een duidelijke behoefte aan specialisten, zoals Panasonic, om bedrijven te helpen begrijpen hoe ze deze technologie effectief en verantwoord kunnen inzetten."
 
Een samenvatting van het onderzoek kan hier worden gedownload.
Meer over
Lees ook
Onderzoek: consumenten hebben verkeerd beeld van impact AI op winkelervaringen

Onderzoek: consumenten hebben verkeerd beeld van impact AI op winkelervaringen

Consumenten willen profiteren van het gemak van AI, maar zijn tegelijkertijd bezorgd over deze technologie. Retailers hebben daarom de taak hun publiek voor te lichten. Deze bevindingen komen uit een nieuw onderzoek van SAP Emarsys onder 4.000 Amerikaanse shoppers.

Personio verbetert de medewerkerservaring met een AI-gestuurde chatbot en een compliant klokkenluidersapp

Personio verbetert de medewerkerservaring met een AI-gestuurde chatbot en een compliant klokkenluidersapp

Personio, Europa's toonaangevende HR-softwarebedrijf voor het mkb, komt met twee nieuwe innovaties voor zijn alles-in-één HR-platform om de werknemerservaring verder te verbeteren: AI-Powered Answers voor Personio Conversations en Personio Whistleblowing. Met deze updates kunnen mkb-ondernemingen hun tools verder consolideren, de efficiëntie verho1

Investeringen in Employee Experience, Cloud en AI leiden tot betere Customer Experience, blijkt uit nieuw NTT-rapport

Investeringen in Employee Experience, Cloud en AI leiden tot betere Customer Experience, blijkt uit nieuw NTT-rapport

NTT Ltd., een toonaangevend bedrijf op het gebied van IT-infrastructuur en -diensten, heeft vandaag het 2023 Global Customer Experience Report gelanceerd. Hieruit blijkt dat customer experience (CX) een topprioriteit blijft voor de C-suite. 95% van de organisaties hebben tegenwoordig een directielid dat verantwoordelijk is voor dit bedrijfsonderde1