Driekwart van de Nederlandse werknemers vindt dat hun kantoor is ontworpen voor het oog en afleiding door geluid niet tegengaat

274094_h_ergb_s_gl

Plantronics presenteert de resultaten van een onderzoek in Nederland naar de effecten van de werkomgeving op werknemers. In het onderzoek, dat in maart 2017 werd uitgevoerd door No Ties B.V., werd 525 werknemers gevraagd naar hun wensen. Het blijkt dat er een grote discrepantie bestaat tussen wat werknemers willen en wat ze krijgen. Bedrijven lijken bij het ontwerpen van kantoren vooral kosten te willen besparen en nemen weinig tot geen maatregelen om geluidshinder te verminderen. Dit is opvallend omdat veel werknemers hinderlijke geluiden ervaren tijdens hun werkdag. Uit eerder onderzoek van Opinion Matters bleek al dat dit negatieve gevolgen heeft voor hun productiviteit en welzijn.

Open kantoorruimten

Uit het onderzoek van No Ties komt naar voren dat driekwart van de respondenten in een open kantoorruimte werkt en dat 61 procent middelmatig tot veel geluid op de werkvloer ervaart. Ruim een kwart (27 procent) geeft aan dat werken in een minder open ruimte leidt tot betere werkprestaties. Andere factoren die de werkprestaties verbeteren: een kantoor met aparte ruimten voor verschillende activiteiten (33 procent), een eigen kamer (29 procent), meer thuiswerkmogelijkheden (24 procent), lagere geluidniveaus (21 procent) en betere geluidisolatie (20 procent).

Vooral in gebouwen die voor een groot gedeelte bestaan uit beton en glas en die niet zijn voorzien van een goede geluidisolatie blijkt de productiviteit van het personeel af te nemen. Dat geldt voor 67 procent van de respondenten. Die werken in een gebouw met een middelmatige tot slechte akoestiek.

Gebouwen zijn voor het oog ontworpen niet voor het oor

De Randstad en in het zuiden van het land zijn de twee regio’s waar de meeste gebouwen staan met een mooi uiterlijk maar een slechte akoestiek. In de Randstad geeft 71 procent aan dat het gebouw waar men werkt voor het oog en niet voor het oor is ontworpen en in het zuiden is dat 73 procent van de deelnemers. In het noorden van het land is dat slechts 45 procent en dat is ruim 20 procentpunt onder het landelijk gemiddelde van 67 procent.

Kantoorontwerp

Bijna de helft (49 procent) van de respondenten denkt dat het besparen van kosten de belangrijkste reden was bij het ontwerpen van de kantoorruimten waar ze werken. Als tweede drijfveer wordt het stimuleren van interacties tussen medewerkers (39 procent) genoemd en als derde reden de mogelijkheid om vaak en effectief met collega’s te kunnen samenwerken (35 procent). Slechts 13 procent denkt dat het minimaliseren van lawaai in het kantoor de prioriteit was bij het ontwerpen en niet meer dan 7 procent denkt dat het buitensluiten van omgevingslawaai het hoofdcriterium was. Ook wordt volgens de respondenten niet voldoende aandacht besteed aan de productiviteit (23 procent), tevredenheid (18 procent) en privacy (10 procent).

Dit is opmerkelijk omdat zij aangeven dat de mogelijkheid om zich te kunnen concentreren en zonder onderbrekingen te kunnen werken de belangrijkste vereiste is voor een werkomgeving. Op nummer twee staat de aanwezigheid van natuurlijk licht, gevolgd door de beschikking hebben over ruimten om effectief met collega’s samen te werken.

Productiviteit

Geluidoverlast door collega’s staat bovenaan als factor die de meest negatieve invloed heeft op de productiviteit (40 procent). Ook de locatie van de werkplekken lijkt mee te spelen bij geluidhinder. Bijna een kwart (24 procent) geeft aan dat zijn bureau in een lawaaiige omgeving staat, zoals naast een koffiehoek, ingang of wc. Gemis aan aparte ruimten voor verschillende soorten activiteiten (zoals die concentratie vergen, samenwerking, communicatie of dienen ter ontspanning) is voor 16 procent een minpunt en een slechte akoestiek in het kantoor voor 15 procent.

Bij afwezigheid van enige vorm van afleiding zou 56 procent zich beter kunnen concentreren, 44 procent zou zijn productiviteit verbeteren en 35 procent zou minder fouten maken. Ruim een kwart (26 procent) geeft aan in dat geval minder stress te ervaren en 19 procent zou minder vermoeid zijn. Om zich beter te kunnen concentreren en zich af te sluiten van afleidingen, zet 15 procent een headset op. Nog eens 30 procent gebruikt een headset om naar muziek te luisteren en om productief te zijn.

ABC van akoestiek

“De resultaten van dit onderzoek bevestigen onze vermoedens”, aldus Frank Timmermans, country manager Benelux & Nordics bij Plantronics. “Dagelijks houden we ons bezig met het creëren van goede geluidservaringen om zo mensen slimmer en productiever te laten werken. Omdat we weten hoe belangrijk geluid in een werkomgeving is, hebben we een geheel nieuw kantoor ontworpen op basis van de behoeften van onze werknemers. Dit betekent dat geluid wordt geabsorbeerd, geblokkeerd en verhuld door de gebruikte materialen, slimme technologieën en natuurlijke elementen, zoals watervallen. Op elke verdieping zijn verschillende ruimten gecreëerd om samen te werken, te communiceren, om zich te concentreren of te ontspannen. Dit maakt ons kantoor, dat nu al is bekroond met de John Connell Soundscape Award, een plek om slimmer en productiever te werken.”

Meer over
Lees ook
Onderzoek SAP CFO’s staan bij duurzaamheid aan de zijlijn

Onderzoek SAP CFO’s staan bij duurzaamheid aan de zijlijn

Nederlandse leidinggevenden nemen concrete actie voor duurzaamheid, maar er zijn nog obstakels voor langetermijnsucces. Gebrek aan financiering is daarbij de grootste zorg. Dat is de belangrijkste conclusie voor Nederland uit de Environmental Sustainability Study 2023 (Wave 3). Dit onderzoek van SAP analyseerde de houding en het gedrag van bedrijv1

Verizon rapport: fleets de dupe van krapte op arbeidsmarkt en hoge kosten

Verizon rapport: fleets de dupe van krapte op arbeidsmarkt en hoge kosten

Verizon Business publiceert vandaag de onderzoeksresultaten van het jaarlijkse wereldwijde Fleet Technology Trends Report. Het onderzoek is afzonderlijk uitgevoerd door Bobit (VS) en ABI Research (EMEA en APAC) en heeft reacties van meer dan 2.500 fleet managers, executives en andere mobiele bedrijfsprofessionals in elf landen.

Investeringen in Employee Experience, Cloud en AI leiden tot betere Customer Experience, blijkt uit nieuw NTT-rapport

Investeringen in Employee Experience, Cloud en AI leiden tot betere Customer Experience, blijkt uit nieuw NTT-rapport

NTT Ltd., een toonaangevend bedrijf op het gebied van IT-infrastructuur en -diensten, heeft vandaag het 2023 Global Customer Experience Report gelanceerd. Hieruit blijkt dat customer experience (CX) een topprioriteit blijft voor de C-suite. 95% van de organisaties hebben tegenwoordig een directielid dat verantwoordelijk is voor dit bedrijfsonderde1