Nú investeren in onderwijs van morgen

274094_h_ergb_s_gl

Zorg voor goed internet op scholen, verlaag de btw op digitale leermiddelen naar 6 procent en maak opleidingen mogelijk die leraren met academische vaardigheden afleveren. Die oproep doen onderwijs, ouders en marktpartijen aan de overheid in het manifest ‘Nú investeren in onderwijs van morgen’.

Scholen willen steeds meer gebruik maken van digitale (en adaptieve) leermiddelen. Hiermee kunnen zij leerlingen meer onderwijs op maat bieden en krijgen leraren sneller inzicht in hoe leerlingen zich ontwikkelen. Bovendien kunnen leerlingen zo kennis en vaardigheden opdoen waarbij ze later goed voorbereid de arbeidsmarkt opkomen.

Scholen lopen hierbij echter tegen belemmeringen aan. Zo zijn veel scholen niet aangesloten op goed internet en lopen ze op tegen torenhoge kosten van digitaal lesmateriaal. Voor papieren boeken geldt een btw-tarief van 6 procent terwijl over digitale leermiddelen 21 procent moet worden betaald. Ook is de bekostiging van het onderwijs onvoldoende om in ICT te kunnen investeren.

Onderwijs, ouders en marktpartijen willen met het manifest laten zien dat zij zich samen verder zullen inzetten om ICT meer en beter in te zetten in het onderwijs. Zo willen ze samen meer digitaal lesmateriaal ontwikkelen. Ook is het belangrijk dat scholen leraren helpen om de benodigde vaardigheden op te doen waarmee ze goed met digitale leermiddelen kunnen werken.

De overheid moet ook haar verantwoordelijkheid nemen vinden de partijen, en zorgen dat de broodnodige randvoorwaarden hierbij in orde zijn, zoals goed internet. In veel verkiezingsprogramma’s ontbreekt aandacht voor dit belangrijke thema. Met een nieuw kabinet op komst, kan dat grote gevolgen hebben. ,,Als we niet nu investeren, lopen onze leerlingen achterstanden op en missen zij later aansluiting op de arbeidsmarkt.’’ aldus Simone Walvisch, vicevoorzitter van de PO-Raad.

Tot de ondertekenaars van het manifest behoren: PO-Raad, VO-raad, Kennisnet, AVS, Ouders & Onderwijs, GEU, Heutink, Heutink ICT, VDOD, FvOv, BaB, de Rolf Groep en KBb-educatief.

Meer over
Lees ook
Rotterdamse studenten helpen ondernemers in de regio met digitaliseringsvraagstukken

Rotterdamse studenten helpen ondernemers in de regio met digitaliseringsvraagstukken

Het midden en klein bedrijf (mkb) is de motor van de Nederlandse economie. De coronacrisis heeft ook hen hard geraakt. Het is daarom belangrijk juist nu te investeren om de productiviteit van het mkb te verhogen. Door digitalisering in het brede mkb te versnellen, dragen we bij aan herstel van de economie.

Team Open-ICT van Hogeschool Utrecht wint tweede prijs Nederlandse Hogeronderwijspremie

Team Open-ICT van Hogeschool Utrecht wint tweede prijs Nederlandse Hogeronderwijspremie

Het Open-ICT team van Hogeschool Utrecht (HU) heeft de tweede prijs gewonnen van de Nederlandse Hogeronderwijspremie. Minister Van Engelshoven van OCW reikte de prijzen voor het eerst uit tijdens het ComeniusFestival, dat op 1 maart online werd gehouden. Het Open-ICT Team won de prijs vanwege hun werkwijze, die ervoor zorgt dat studenten direct op1

Gratis lesprogramma leert basisschoolleerlingen programmeren

Gratis lesprogramma leert basisschoolleerlingen programmeren

Stichting Cybersoek en haar partners XS4ALL en de Universiteit van Amsterdam lanceren het lesprogramma CyberPi als online leesboek. Met dit leesboek kunnen Nederlandse basisschoolleerlingen gratis en op een laagdrempelige manier leren programmeren. Sabri Muller (13) en Baran Dilber (12) volgden allebei vanaf 2016 de lessen CyberPi en hielpen door1