‘Leren net zo belangrijk als eten en drinken’

dt

Mariëtte Hamer, voorzitter van de Sociaal-Economische raad (SER), vindt dat opleidingen en werkgevers dichter bij elkaar moeten gaan zitten. Dat zei ze tijdens een lezing aan de jaarlijkse zomerschool van de Nationale DenkTank, die zich de komende vier maanden buigt over de toekomst van het beroepsonderwijs. Mensen moeten zichzelf blijven ontwikkelen. Hamer: “Leren is net zo belangrijk als eten en drinken.”

Volgens Hamer kan het Nederlandse beroepsonderwijs meer toekomstbestendig zijn. De SER doet daar momenteel onderzoek naar. De rol van het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties is daarbij groot: “Wil je praktische input krijgen, dan blijft de inbreng van deze spelers van belang,” zei Hamer, die stelde dat er een betere afstemming moet komen tussen het beroepsonderwijs en de partijen in het veld. “De arbeidsmarkt verandert en daardoor moeten opleidingen en werkgevers dichter bij elkaar gaan zitten.”

Ook moeten studenten leren flexibel te zijn, meent de SER-voorzitter. “De nieuwe zekerheid is onzekerheid. Later zullen ze steeds meer regisseur worden van hun eigen leven, want die ene vaste baan bestaat niet meer,” aldus Hamer. Mensen moeten goed worden opgeleid. Basisvaardigheden als taal en rekenen, maar ook kennis van de Europese talen en vaardigheden als samenwerken zijn daarbij een must. “Maar gedurende de loopbaan is blijven leren ook van belang, juist ook voor lager- en middelbaar opgeleiden.”

Het leren van de toekomst

Hamer voelde zich vereerd dat ze voor de Nationale DenkTank 2016 mocht spreken. De stichting bestaat uit een team van circa veertig studenten met zeer uiteenlopende studieachtergronden die in de komende vier maanden ‘Het leren van de toekomst’ zullen onderzoeken. De hoofdvraag luidt: ‘Hoe komen we in Nederland tot beroepsonderwijs dat de student stimuleert tot een blijvende persoonlijke ontwikkeling om te kunnen werken en leven in een permanent veranderende samenleving?’

Tijdens de zomerschool krijgen de deelnemers veel informatie van deskundigen zoals Mariëtte Hamer, die gedurende haar loopbaan actief was en zich inzette voor het beroepsonderwijs. Daarnaast was vorige week Doekle Terpstra te gast, die pleitte voor het aantrekkelijker maken van het docentschap op het mbo.

Deelgenoten Nationale DenkTank 2016

Dit jaar heeft de Nationale DenkTank een unieke samenwerking met elf MBO-scholen en de twee HBO’s Windesheim en Hogeschool Utrecht. Samen vertegenwoordigen zij ruim 180.000 studenten en vaardigen ze twintig studenten af als expertdeelnemers die hun praktijkervaringen kunnen delen.De andere themapartners van de Nationale DenkTank 2016 zijn: Het Platform Bèta Techniek, het ministerie van OCW en Van Dijk - Studystore. Zij stellen hun expertise ter beschikking gedurende het gehele project.