Vakantieganger bang voor internetgebruik in buitenland

274094_h_ergb_s_gl

De zomervakantie is weer begonnen en dat betekent voor veel Nederlanders een trip naar het buitenland. Onderweg naar het vakantieadres zetten zes op de tien bij de grens direct de mobiele data uit, blijkt uit onderzoek door MediaTest in opdracht van Tele2. Zodra we de grens passeren wint de angst voor roaming het van de gewoonte continu te internetten op onze mobiele telefoon. Maar liefst 84 procent geeft aan zo min mogelijk mobiele data te gebruiken in het buitenland omdat zij bang zijn voor hoge kosten. Dit terwijl onverwachte hoge kosten verleden tijd zijn; met een buitenlandbundel kun je tegenwoordig net zo veel online zijn als in Nederland. Zo biedt Tele2 een bundel waarbij je voor tien euro in de hele EU een maandlang 1GB tot je beschikking hebt. ‘De hevige wens om constant online te zijn, wordt nog altijd geremd door de angst voor roaming.’ 

Internet in de ban vanwege onterechte angst

Op dit moment bezit maar liefst 86 procent van de Nederlandse consumenten een smartphone. Maar liefst de helft van de ondervraagden zegt continu gebruik te maken van internet op hun mobiele telefoon. Ook in het buitenland zijn we graag online; 68 procent vindt het belangrijk om buiten de grenzen op hun telefoon te kunnen internetten. Ondanks de sterke wens om constant te blijven surfen, appen en social media te checken, maakt toch meer dan de helft veel minder gebruik van mobiel internet dan in Nederland. Zo zetten 6 op de 10 Nederlanders zelfs hun mobiele data direct uit zodra ze de grens zijn gepasseerd. De belangrijkste reden voor de internetstop? Veruit de meeste Nederlanders (84 procent) zijn nog altijd als de dood voor hoge kosten. Daarom kiest het merendeel op weg naar het vakantieadres voor ouderwets vermaak: met elkaar kletsen, naar buiten turen en offline spelletjes spelen.

‘Constant online zijn niet alleen iets van jongeren’

In het buitenland gaan de meeste Nederlanders (75 procent) op zoek naar wifi om online te zijn. Hierbij maakt 66 procent gebruik van de mobiele telefoon, gevolgd door tablet (16 procent) en laptop (14 procent). Slechts één op de tien maakt hierbij gebruik van een extra buitenlandbundel. Eenzelfde aantal kiest ervoor om gebruik te maken van het standaard roamingtarief in het buitenland of te betalen per MB. Malin Holmberg, CEO Tele2 Nederland, ziet hierin een moeilijk te duiden fenomeen: “Constant online zijn is niet alleen iets van jongeren. Steeds meer mensen hebben die basisbehoefte. Ook als zij in het buitenland zijn. Hiervoor bieden we dan ook mooie bundels aan. Toch zie je dat nog veel mensen zo bang zijn voor hoge rekeningen dat ze het maar helemaal laten.” Tele2 wil vakantiegangers niet zeggen uit te kijken, maar op vakantie juist te internetten alsof je thuis bent. Door het gebruik van een voordelige bundel jaag je jezelf niet op hoge kosten. De provider biedt de grootste buitenlandbundel voor de laagste prijs: 1GB data waarmee je in de hele EU een maand lang kunt internetten voor tien euro.

Meer over
Lees ook
Onderzoek SAP CFO’s staan bij duurzaamheid aan de zijlijn

Onderzoek SAP CFO’s staan bij duurzaamheid aan de zijlijn

Nederlandse leidinggevenden nemen concrete actie voor duurzaamheid, maar er zijn nog obstakels voor langetermijnsucces. Gebrek aan financiering is daarbij de grootste zorg. Dat is de belangrijkste conclusie voor Nederland uit de Environmental Sustainability Study 2023 (Wave 3). Dit onderzoek van SAP analyseerde de houding en het gedrag van bedrijv1

Verizon rapport: fleets de dupe van krapte op arbeidsmarkt en hoge kosten

Verizon rapport: fleets de dupe van krapte op arbeidsmarkt en hoge kosten

Verizon Business publiceert vandaag de onderzoeksresultaten van het jaarlijkse wereldwijde Fleet Technology Trends Report. Het onderzoek is afzonderlijk uitgevoerd door Bobit (VS) en ABI Research (EMEA en APAC) en heeft reacties van meer dan 2.500 fleet managers, executives en andere mobiele bedrijfsprofessionals in elf landen.

Investeringen in Employee Experience, Cloud en AI leiden tot betere Customer Experience, blijkt uit nieuw NTT-rapport

Investeringen in Employee Experience, Cloud en AI leiden tot betere Customer Experience, blijkt uit nieuw NTT-rapport

NTT Ltd., een toonaangevend bedrijf op het gebied van IT-infrastructuur en -diensten, heeft vandaag het 2023 Global Customer Experience Report gelanceerd. Hieruit blijkt dat customer experience (CX) een topprioriteit blijft voor de C-suite. 95% van de organisaties hebben tegenwoordig een directielid dat verantwoordelijk is voor dit bedrijfsonderde1