Van Straaten duurzaam door zonne-energie

Duurzaam-1030x686

Van Straaten heeft 750 zonnepanelen laten installeren op het dak van het eigen experience center, de productiehallen en de kantoren in Boesingheliede. De specialist op het gebied van innovatieve visuele communicatie kan daardoor op dit moment voor 48 procent in het eigen energieverbruik voorzien. In 2020 wil het bedrijf in zijn geheel overgestapt zijn op duurzame energievoorziening én volledig CO2-neutraal zijn. Het plaatsen van de zonnepalen is een eerste stap.

De installatie van de zonnepalen is gedaan in samenwerking met Zon & Media en Green Choice. De eerste fase van het project, waarbij bijna de helft van het dak van het Van Straaten experience center, de productiehallen en de kantoren is bedekt met zonnepanelen, is nu afgerond. Dat levert Van Straaten 187.000 KwH aan energie per jaar op. Dat staat gelijk aan 48 procent van het totale jaarlijkse energieverbruik van de visual branding specialist. In de tweede fase wordt de rest van het dak voorzien van zonnepanelen. Het volledige dak zal daardoor meer energie genereren dan in de fabriek van Van Straaten wordt gebruikt. Het energie-overschot wordt vervolgens terug geleverd aan Green Choice, voor het verder verduurzamen van de samenleving.

Duurzaamheidsstrategie

Directeur Niels van Straaten: “De installatie van de zonnepanelen is een logische volgende stap in ons duurzaamheidstraject, waar we al een aantal jaar mee bezig zijn. Ons hele pand is voorzien van energiebesparende led-verlichting en we verwarmen CO2-neutraal met houtgestookte pelletkachels in plaats van gasverslindende cv-ketels. Ons doel is om in 2020 volledig CO2-neutraal te zijn. Ook bij nieuwe investeringen is ‘groen’ een speerpunt: we zorgen ervoor dat de nieuwste duurzame technieken, grondstoffen en materialen zo snel mogelijk in ons assortiment komen. Een voorbeeld daarvan is onze meest recente aanschaf, de grootste sublimatieprinter ter wereld, die zowel qua geprint textiel als qua inkt enorm duurzaam is. Zo heeft elke printopdracht een minimale impact op het milieu. Op eenzelfde manier kijken we ook naar partners en leveranciers, de hele keten moet zo milieuvriendelijk mogelijk zijn. We willen niet alleen een trendsetter zijn in visuele communicatie, maar ook in duurzaamheid.”

Het energieverbruik én de bijbehorende duurzame voordelen zijn van minuut tot minuut te volgen via deze link.