Businessvoordelen van virtueel dromen en experimenteren

Living Heart

Virtual reality breekt door bij het grote publiek, zo bleek op de grootste consumententechnologiebeurs ter wereld CES 2016. Veel minder zichtbaar is de doorbraak van deze disruptieve technologie in steeds meer sectoren van het bedrijfsleven. Met virtual reality zijn kostenbesparingen mogelijk en is de ‘time-to-market’ van innovaties aanzienlijk te versnellen. Stephen Chadwick, Managing Director EuroNorth en Dick Hissink, Geo Leader Benelux van Dassault Systèmes, vertelden aan Business & IT de businessvoordelen van virtueel kunnen dromen en experimenteren.

Virtueel experimenteren

Als productontwikkelaars en fabrikanten mogelijke fouten en risico’s van producten en systemen kunnen ontdekken voor de marktintroductie, zijn kostbare recalls en claims te voorkomen. Daarvoor gebruikte men in het verleden fysieke prototypes en leverbare producten, zoals de bekende botsproeven met auto’s. Dat kost zowel veel geld als tijd. In een virtuele driedimensionale representatie van fysieke objecten en hun gebruiksomgeving, is het tegenwoordig echter mogelijk ongelimiteerd te experimenteren en te testen. Zo’n object kan van alles zijn: een auto, fabriek, gebouw, winkel, elk product en zelfs de mens.

Weddenschap van een miljard   

Wie denkt dat het zakelijk gebruik van virtual reality nog in de kinderschoenen staat, heeft het mis. Al in de jaren ’80 sloot Bernard Charlès, CEO en President van Dassault Systèmes namelijk een weddenschap met het management van Boeing, dat zij de nieuwe 777 met een virtueel model konden ontwikkelen en testen. Hoewel de virtuele versie van dat enorme passagiersvliegtuig een miljard dollar heeft gekost, is dat één van de meest succesvolle Boeing-productseries ooit geworden. Met als resultaat dat in het daaropvolgende 787 Dreamliner project op uitgebreidere schaal met virtuele technieken is gewerkt.

Co-creatie met klanten

Het meest waardevolle businessvoordeel van virtueel dromen en experimenteren, is de mogelijk om eerder klanten en supply chain partners bij de productontwikkeling te betrekken. Oftewel co-creatie in samenwerking met klanten en alle toeleveranciers. Chadwick vertelde dat daarmee beter en sneller in te spelen is op de behoeften en wensen van klanten. Dat heeft een positieve invloed op de koopbereidheid van ‘innovators’ en ‘early adaptors’. Zowel bij de ontwikkeling van de meest uiteenlopende consumentenproducten, als innovatieve retailconcepten en productietechnieken.

Living Heart

Hissink verduidelijkte het gebruik van virtual reality met twee praktijkvoorbeelden. Voor de zorgsector is Dassault Systèmes de initiatiefnemer en kartrekker van het Living Heart-project. Living Heart is zoals de naam al doet vermoeden een simulatiemodel van een kloppend mensenhart voor cardiologisch onderzoek, het virtueel voorbereiden van operaties en de ontwikkeling van cardiologische hulpmiddelen (zoals stents). Het in 2014 ontwikkelde simulatiemodel is zo nauwkeuring dat de Food & Drug Association (FDA) de verdere ontwikkeling steunt en het ook voor commerciële toepassingen wordt gebruikt.

Heineken

Het tweede voorbeeld betreft Heineken. De bierfabrikant gebruikt voor de ontwikkeling van nieuwe winkelconcepten en –inrichtingen sinds kort geen fysieke materialen meer, maar een virtuele omgeving. Heineken gebruikt de Perfect Shelf retailoplossing voor de optimalisatie van de presentatie van het bieraanbod in winkels, in nauwe samenwerking met grote supermarktklanten. Samenwerken in een virtuele winkel bespaart veel tijd tijdens de ontwikkelcyclus en communicatie met alle interne en externe betrokkenen. Ook kan Heineken daarmee sneller schakelen tussen de winkelconcepten voor verschillende retailklanten.

Duurzamere innovaties

Een ander businessvoordeel van virtueel dromen en experimenteren, is de mogelijkheid om duurzamere innovaties te ontwikkelen. Door een sterkere harmonisatie van de mens en de gebruiksomgeving. Volgens Chadwick kan dat beter in een virtuele omgeving, omdat daarin alle invloeden te integreren zijn en ook makkelijker ontwerpalternatieven en gebruiksscenario’s te analyseren en te vergelijken zijn dan in de echte wereld. Dat dit een reëel voordeel is blijkt onder andere uit het feit dat Dassault Systèmes zelf het tweede meest duurzame bedrijf ter wereld is en veel bedrijven uit de Global top 100 hun klanten.

3DEXPERIENCE-platform

Omdat consumenten steeds meer op zoek zijn naar bijzondere ‘ervaringen’, in plaats van producten en diensten, heeft Dassault Systèmes alle beschikbare software geïntegreerd in het 3DEXPERIENCE-platform. Dat is een cloud-gebaseerde multidisciplinaire samenwerkingsomgeving, met alle benodigde functionaliteit voor het ontwikkelen, marktrijp maken, introduceren en tijdens de volledige levenscyclus managen van innovaties. Goed beveiligd te gebruiken in private en hybride cloud-netwerken, terwijl er uiteraard ook nog veel klanten met op locatie geïnstalleerde softwaretoepassingen werken.

Geen grote investeringen meer nodig

Een laatste businessvoordeel van virtual reality is het feit dat deze technologie en alle voordelen ervan zonder grote kapitaalsinvesteringen voor bijna iedereen toegankelijk is. Tot enkele jaren geleden was het voor mensen met innovatieve ideeën moeilijk om die uit te werken tot een kant en klaar product, vanwege alle benodigde middelen. Met het 3DEXPERIENCE-platform kan echter iedereen laagdrempelig dromen tot leven brengen, wat Dassault Systèmes actief stimuleert via het 3DEXPERIENCE Lab initiatief. Dus als je tegenwoordig iets kunt dromen, is het ook te realiseren.