Startupbootcamp E-commerce-startups haalden al ruim 3 miljoen euro op

274094_h_ergb_s_gl

Op 22 januari organiseerde startup-accelerator Startupbootcamp haar jaarlijkse E-commerce Demo Day. Op het hoofdkantoor van de Rabobank in Utrecht presenteerden tien E-commerce-startups uit zes landen, in het bijzijn van ruim vierhonderd investeerders en partners, het resultaat van de drie maanden acceleratie die zij hebben gerealiseerd met behulp van alle Startupbootcamp-mentoren, partners en het Startupbootcamp-team. Bij elkaar haalden de jonge bedrijven al meer dan 3,2 miljoen euro aan financiering op. De startups verwachten met deze initiële investering behoorlijke stappen te kunnen maken in de komende twaalf maanden.

René Steenvoorden, CIO van de Rabobank en ‘gastheer’, opende de dag: “Onder invloed van het internet en de digitalisering verandert de wereld. Niets nieuws eigenlijk. Verandering is van alle tijden. Om erin mee te kunnen, moeten we onze mindset aanpassen. Agility is noodzakelijk. Wij als grote bank zijn veel minder ‘beweeglijk’ dan startups. Daarom werken wij graag met deze jonge, innovatieve bedrijven samen en partneren we met Startupbootcamp.”

The Next Level

Vervolgens praatte Patrick de Zeeuw, oprichter van Startupbootcamp, de aanwezigen bij over de ambities van Startupbootcamp: “Startupbootcamp creëert en stimuleert wereldwijd innovatie-ecosystemen. Wij hebben sinds onze start in 2010 over de hele wereld programma’s gelanceerd en er komen er nog steeds nieuwe bij, zoals binnenkort FinTech en Cyber Security in Amsterdam en E-commerce in New York. We doen dit steeds vaker in samenwerking met corporate partners die toegang zoeken tot startups. Grote bedrijven beseffen dat zij op een andere manier moeten innoveren en hun organisatie moeten veranderen. Vandaag is het thema ‘The Next Level’. De E-commerce-startups die zichzelf presenteren, bouwen voort op bestaande E-commerce-oplossingen en brengen daarmee de E-commerce-sector naar een hoger niveau.”

Sal Matteis, managing director van het E-commerce-programma over de lichting van 2015: “De startups die vandaag pitchen, veranderen de manier waarop wij naar E-commerce, retail, payments, en innovatie kijken. Ik geloof dat het internet nog steeds in de kinderschoenen staat. Startups laten ons de toekomst zien. Alle startups hebben twee dingen gemeen: ze beginnen heel klein en hebben de potentie om een grote impact te hebben op de markt.”

Nieuwe klanten

Demo Day kende een aantal primeurs die werden aangekondigd door de startups. Enkele bedrijven maakten bekend dat zij grote nieuwe klanten en partners hebben weten te acquireren. Zo mag online advies-platform 24sessions de Rabobank, Achmea en ING verwelkomen als klanten. Clickly gaat samenwerken met Shopify en liateR gaat zijn 3D-salesoplossing leveren aan Athens International Airport. En ShopAds, een dienst voor de plaatsing van effectieve banners, heeft onlangs Praxis en de Makro binnengehaald.

Bij elkaar hebben de teams al ruim 3,2 miljoen euro aan investeringen opgehaald. Zes van hen  hebben als doel om de komende maanden nog 4,7 miljoen euro aan nieuwe financiering op te halen. Sal Matteis verwacht dat de bedrijven hun doelen gaan behalen: “Ik heb er veel vertrouwen in dat ook deze E-commerce-klas gaat ‘slagen’. Er zitten een paar groeibriljanten tussen. Het aantal positieve reacties van potentiële investeerders stemt mij in ieder geval optimistisch.”

De Startupbootcamp E-commerce-klas van 2015

24sessions (Nederland): maakt advies eenvoudig. Het wereldwijde online platform voor live deskundig advies.

Clickly (Portugal): maakt media-inhoud customised en interactief, en verhoogt zo de omzet en het webverkeer.

CrazyLister (Israël): levert verbluffend eenvoudig web-based design software voor alles rondom e-commerce.

Dashmote (Nederland): bundelt afbeeldingen van stock providers om gebruikers in staat te stellen om te zoeken, vergelijken en om beelden te kopen van meerdere leveranciers op één platform.

liateR (Griekenland): is een interactieve salesoplossing voor merken en retailers in de kleding- en accessoiresmarkt. Brengt 24 uur per dag digitale 3D-ervaringen naar offline winkels.

Moneylink (Nederland): maakt het mogelijk om gemakkelijk en veilig nieuwe en gebruikte producten te verkopen via social media, blog of website. Moneylink handelt de betaling voor je af, informeert je bij een succesvolle verkoop en helpt je desgevraagd met het verzenden.

ShopAds (Nederland): is een retail-centric reclamemodel dat retailers in staat stelt om hun inkomsten te genereren door middel van reclame, zonder verlies van verkeer en conversie.

Skace (Tsjechië): is een eenvoudige maar krachtige tool om werknemers vaak en direct te beoordelen, te motiveren en te coachen. Skace heeft performance management opnieuw uitgevonden.

StoreGecko (Verenigd Koninkrijk): zorgt voor democratisering van ‘Product & Channel Information Management’ voor kleine en grote e-commerce winkels.

TryLikes (Nederland): maakt meten van de mening van uw klanten gemakkelijk. De technologie van TryLikes verzamelt antwoorden op vragen, analyseert en vergelijkt de resultaten.