Eerstelijns IT-werknemers geven eigen bedrijf onvoldoende voor het transformeren van verouderde IT-infrastructuren

PDU-Colors3

De meeste eerstelijns IT-professionals over de gehele wereld geven hun bedrijf een onvoldoende of bijna onvoldoende als het gaat om het implementeren van transformationele technologieën en het stimuleren van IT-innovatie om concurrentievoordeel te behalen. In een vandaag gepubliceerd onderzoeksrapport zegt een meerderheid van de IT-professionals die op dit moment netwerken, datacenters en backend-systemen in de lucht houden, dat er een gebrekkige planning is, een tekort aan essentiële vaardigheden, onvoldoende budget en een gebrek aan communicatie en samenwerking met de businesskant van de organisatie. Dit maakt vernieuwing van de IT-infrastructuur een uitdaging voor bedrijven van klein tot groot.

De onderzoeksresultaten – onderdeel van het kennisdelingsinitiatief ‘Transform to Better Perform’ van het Business Performance Innovation (BPI) Network – tonen aan dat er een aanzienlijke kloof is tussen de wens van directies om business-transformatie te versnellen door middel van technologie, en het commitment en de capaciteit binnen de organisatie om dit voor elkaar te krijgen.

Het nieuwe onderzoek ‘Bringing Dexterity to IT Complexity: What’s Helping or Hindering IT Tech Professionals’ is gebaseerd op een wereldwijde enquête onder IT-professionals. Het is tevens een vervolg op een eerder wereldwijd onderzoek onder leidinggevenden. Transform to Better Perform wordt gesponsord door Dimension Data, een toonaangevende leverancier van ICT-diensten en -oplossingen.

Het BPI Network-onderzoek toont aan dat IT-afdelingen op dit moment kampen met grote tekorten aan vakmensen op juist die gebieden, die bedrijven sneller willen ontwikkelen en innoveren. Zowel managers als IT-professionals noemen als grootste wens: een snellere inzet van nieuwe applicaties en klantervaringen, evenals meer strategische IT-initiatieven. IT-medewerkers op hun beurt zeggen dat ze qua langetermijnplanning, applicatieontwikkeling, data-analyse en software-engineering tekortschieten.

Meer dan tachtig procent van de eerstelijns IT-medewerkers zegt meer dan vijftig procent van de tijd te besteden aan het oplossen van problemen en het onderhouden van verouderde systemen in plaats van het stimuleren van innovatie. En zeventien procent zegt negentig procent van de tijd te besteden aan routinematige onderhoudstaken.

De belangrijkste bevindingen uit het onderzoek

  • Slechts 35 procent van de respondenten waardeert de manier waarop hun bedrijf zich aanpast aan transformerende technologieën als goed of zeer goed.
  • Meer dan zeventig procent van de IT-medewerkers geeft aan dat ze nog geen aanstalten maken of ‘net’ begonnen zijn met hun IT-transformatie.
  • Slechts vijftien procent heeft een duidelijk en gedetailleerd transformatieplan. Meer dan tachtig procent geeft aan alleen algemene plannen te hebben, plannen die aan een update toe zijn of helemaal geen plannen te hebben.
  • Bijna 45 procent zegt dat een betere samenwerking tussen de IT-groepen en leidinggevenden dringend gewenst is. Slechts achttien procent zegt dat hun organisatie beschikt over actieve, multidisciplinaire teams. Nog eens veertien procent zegt dat ze zelden spreken met managers en directieleden, of alleen als het echt nodig is.

“Leidinggevenden vertellen ons dat technologiegedreven bedrijfsinnovatie op dit moment cruciaal concurrentievoordeel biedt in alle sectoren van de wereldeconomie. Maar zoals deze studie onomstotelijk aantoont, ontbreekt het bij de meeste bedrijven aan mensen, processen en investeringen om deze transformatie door te voeren”, zegt Donovan Neale-May, directeur van het BPI Network. “Wat we gaan zien, is het stelselmatig achteropraken van technologische achterblijvers op transformatieleiders.”

“Bedrijven staan aan het begin van een enorme verschuiving naar nieuwe technologische modellen en afhankelijkheid van ‘next generation’-infrastructuren, applicaties en diensten bij hun digitale transformatie”, zegt Kevin Leahy, algemeen directeur Data Center Solutions van Dimension Data. “De expertise en de middelen om dit voor elkaar te krijgen, zijn duidelijk schaars. Bedrijven zullen op zoek moeten naar de juiste partners met de juiste capaciteit en middelen om ervoor te zorgen dat ze niet achteropraken."

Een van de veelgehoorde klachten van IT-medewerkers is, dat managers te lang wachten om dit proces op gang te brengen (52 procent), over onvoldoende financiële middelen en capaciteit beschikken om de klus te klaren (48 procent) en het aanpassen van de functie-eisen nog voor het werk kan worden gedaan (46 procent). IT-medewerkers geven ook aan dat ze vaak niet worden gezien als betrouwbare gesprekspartners in het innovatieproces. Meer dan de helft van de respondenten geeft aan dat leidinggevenden een negatief beeld hebben van de IT-afdeling.

Uit het onderzoek blijkt ook dat de helft van de respondenten denkt dat hun bedrijf uiteindelijk alles (13 procent) of de meeste bedrijfsprocessen (37 procent) naar de cloud verhuist. Ongeveer elf procent van de respondenten zegt dat de cloud ‘niet zinvol’ is voor hun organisatie. Op dit moment gebruikt 34 procent van de onderzochte bedrijven de cloud voor dataopslag en 45 procent voor Software-as-a-Service-applicaties. Meer dan een derde zegt dat hun bedrijf de cloud nog niet heeft omarmd.

 
Meer over
Lees ook
Onderzoek SAP CFO’s staan bij duurzaamheid aan de zijlijn

Onderzoek SAP CFO’s staan bij duurzaamheid aan de zijlijn

Nederlandse leidinggevenden nemen concrete actie voor duurzaamheid, maar er zijn nog obstakels voor langetermijnsucces. Gebrek aan financiering is daarbij de grootste zorg. Dat is de belangrijkste conclusie voor Nederland uit de Environmental Sustainability Study 2023 (Wave 3). Dit onderzoek van SAP analyseerde de houding en het gedrag van bedrijv1

Verizon rapport: fleets de dupe van krapte op arbeidsmarkt en hoge kosten

Verizon rapport: fleets de dupe van krapte op arbeidsmarkt en hoge kosten

Verizon Business publiceert vandaag de onderzoeksresultaten van het jaarlijkse wereldwijde Fleet Technology Trends Report. Het onderzoek is afzonderlijk uitgevoerd door Bobit (VS) en ABI Research (EMEA en APAC) en heeft reacties van meer dan 2.500 fleet managers, executives en andere mobiele bedrijfsprofessionals in elf landen.

Investeringen in Employee Experience, Cloud en AI leiden tot betere Customer Experience, blijkt uit nieuw NTT-rapport

Investeringen in Employee Experience, Cloud en AI leiden tot betere Customer Experience, blijkt uit nieuw NTT-rapport

NTT Ltd., een toonaangevend bedrijf op het gebied van IT-infrastructuur en -diensten, heeft vandaag het 2023 Global Customer Experience Report gelanceerd. Hieruit blijkt dat customer experience (CX) een topprioriteit blijft voor de C-suite. 95% van de organisaties hebben tegenwoordig een directielid dat verantwoordelijk is voor dit bedrijfsonderde1