In-memory in de praktijk: 6 success stories

inmemory-praktijk

door Jan Koster |

Op papier klinken in-memory-platforms veelbelovend: ongelooflijke snelheden en verwerking van big data in een oogwenk.

Maar wat hebben bedrijven daar in de praktijk? Hoe zetten organisaties die belofte om in praktische businessvoordelen en vervulling van de ‘jobs to be done’? Zes succesverhalen.

1. Burberry: de individuele klant in beeld

Retailketen Burberry heeft veel baat bij het leren kennen van de klant. Wat zijn hun voorkeuren, wat hebben ze eerder aangeschaft? Met die kennis kunnen winkelmedewerkers de klant beter bedienen. Een in-memoryplatform voorziet hen in die behoefte. Een speciaal ontwikkelde applicatie analyseert verkoopdata, sociale netwerken en het e-commercesysteem en combineert dat tot waardevolle inzichten.

Winkelmedewerkers krijgen die informatie voorgeschoteld op hun tablet, in een nette HTML5-interface. Zo kunnen zij klanten direct van dienst zijn met specifiek op hen toegesneden informatie over bijvoorbeeld nieuwe collectie-items.

2. Mercedes AMG: effectieve testruns

Mercedes AMG, de performance-divisie van de Duitse autofabrikant Mercedes, besteedt uiterst veel aandacht aan iedere auto. Zo wordt iedere motor uitvoerig getest, een proces dat per motor enkele uren in beslag neemt. De meeste gebreken doen zich echter al binnen enkele minuten voor, maar de ingenieurs kregen pas helemaal naderhand een uitdraai van de procedure. Dat maakte het testen van motors een tijdsintensief en weinig efficiënt proces.

Onlangs migreerde de autofabrikant de analysesoftware naar een in-memoryplatform. Het resultaat: de technici worden nu direct ingeseind als een motor gebreken vertoont. De test kan bovendien op ieder moment worden afgebroken. Daardoor kunnen zij veel effectievere testruns draaien. Momenteel overweegt het bedrijf een volledige consolidatie van al hun verschillende engineering-, verkoop- en serviceoplossingen naar een centraal systeem op het in-memory-platform.

3. Bangkok Airways: klaar voor de toekomst

De medewerkers ‘in het veld’ van vliegtuigmaatschappij Bangkok Airways zijn dagelijks in de weer met het managen van allerlei ondersteunend materiaal. Denk aan vliegtuigslurfen, vliegveldwagentjes, bevoorrading, enzovoorts. Voor een veel efficiëntere operatie zijn zij recentelijk overgestapt naar digitale apps, bruikbaar vanaf mobiele devices. Deze apps draaien op een in-memoryplatform. 450 medewerkers maken daarvan gebruik.

Het platform is niet alleen gekozen voor een vlotte (mobiele) operatie, maar ook voor de toekomstbestendigheid. De investeringskosten lagen iets hoger dan als Bankok Airways had gekozen voor een regulier platform, maar groeien is voor minstens de komende vijf jaar geen enkel probleem.

4. John Deere: real-time verbonden met apparatuur bij de klant

Een zo hoog mogelijke uptime van de apparatuur bij hun klanten. Dat is essentieel voor John Deere, fabrikant van apparatuur, voertuigen en gereedschap voor de agrarische industrie, van trekkers tot veldspuiten. Al in 2013 testten zij hun oplossingen voor hun financiële en resource planning op een in-memoryplatform. Inmiddels zit het bedrijf stevig in dit zadel. Veel van hun apparatuur beschikt over sensoren en een verbinding met de centrale database. Daardoor zien zij direct wat de status is van apparatuur in gebruik bij hun klanten. Met dat inzicht kunnen hun engineers problemen met apparatuur zien aankomen en downtime bij de klant voorkomen.

5. ConAgra Foods: uitgebreide wat-als-scenario’s

Wat zou de uitkomst zijn van een eventuele prijsverhoging? Welke beslissingen leiden tot een betere concurrentiepositie? Dat soort wat-als-analyses zijn voor bedrijven enorm waardevol voor het nemen van strategische beslissingen. ConAgra Foods is een van ‘s werelds grootste voedselproducenten voor consumenten en is verantwoordelijk voor merken als Bertolli. Zij gebruiken een in-memoryplatform voor het razendsnel analyseren van marktgegevens. Zodat ze op basis van die inzichten hun eigen strategie beter kunnen bepalen. Ze gebruiken daarvoor speciaal voor het platform ontwikkelde apps die razendsnel wat-als-scenario’s kunnen berekenen. En bijvoorbeeld de gevolgen van prijsaanpassingen toont.

6. Spirit Aerosystems: snellere rapportages en beter management

Assemblagelijnen vereisen continu management, willen ze optimaal blijven draaien. Dat management heeft baat bij een real-time inzicht van de status van die lijnen.

Spirit Aerosystems bouwt motorgondels en rompen voor de vliegtuigindustrie en heeft wereldwijd 16.000 medewerkers. Hun analyse- en warehousing-applicaties voor de optimalisatie van hun assemblagelijnen draaien inmiddels op een in-memory-platform. Daardoor hebben ze veel sneller inzicht in de status en kunnen ze veel sneller rapportages draaien.

Duurde het voorheen 6 uur voor ze een volledig overzicht hadden van al hun lijnen, nu genereren ze een dergelijk rapport in 50 seconden. En dat eventueel iedere tien minuten. Dat geeft de managers een krachtig instrument voor het plannen en runnen van hun business. Iedere business unit, assemblagelijn en medewerker kunnen ze dankzij dat inzicht veel gerichter en effectiever aansturen.

In-memoryplatformen zijn relatief nieuw, maar de eerste successen zijn in de praktijk al zichtbaar. Waar het nu nog concurrentievoordeel oplevert, is de kans sterk aanwezig dat dergelijke platformen uitgroeien tot een harde voorwaarde voor overleving. Zeker omdat de hoeveelheid businessdata in deze digitale economie alleen maar verder toeneemt. Een tijdige implementatie voorkomt dat dit toekomstperspectief voor organisaties over enkele jaren verandert in een harde les.

Jan Koster, Customer Innovation Principal bij SAP Nederland