‘Connected enterprise’ komt er aan, maar niet vanzelf

273129_h_ergb_s_gl

door Michiel Panders |

Onlangs nam ik op het Jaarcongres Connected Enterprise deel aan een rondetafeldiscussie over de impact van het Internet of Everything (IoE) op businessmodellen. Opmerkelijk was dat alle deelnemers er van uitgaan dat zij vroeg of laat iets zullen doen met IoE. Wat en hoe precies is in de beeldvormende fase. Een van deelnemers vergeleek de situatie met eerdere technologiedoorbraken: waren we voorbereid op internet? Waren we twintig jaar geleden klaar voor mobiele telefonie? Terugkijkend kan je vaststellen dat we er niet alleen mee hebben leren leven maar dat het ook platforms zijn geworden waarop bedrijven massaal hebben geïnnoveerd. Zo zal het met IoE ook gaan, maar de ‘connected enterprise’ die daar voor nodig is ontstaat niet vanzelf.

Vergeet niet dat de term ‘Internet of Everything’ (IoE) verder gaat dan het Internet of Things (IoT). Het gaat niet alleen om de verbindingen met ‘dingen’ zoals sensoren en devices voor aansturing. Het gaat om de verbindingen tussen mensen, (bedrijfs)processen, data én dingen. Een mooi praktijkvoorbeeld vind ik de omstreden taxidienst Uber. Naast praktische informatie vanuit de auto, zoals waar het voertuig zich bevindt en wat het ritje gaat kosten, kunnen klanten direct hun persoonlijke ervaringen met elkaar delen, wat zeer waardevol is voor het bedrijf om zich als geloofwaardig alternatief voor de reguliere taxi te presenteren.

Bereidheid

Het is al vaak opgemerkt: dergelijke verbindingen kunnen leiden tot destructieve modellen, dat wil zeggen modellen die de ‘oude’ vernietigen. Het is niet voor niets dat Uber steeds als voorbeeld naar voren komt. Het is helemaal niet zo eenvoudig om dit soort innovaties te bedenken. Daarvoor is om te beginnen bereidheid nodig om goed te kijken naar wat er zou kunnen veranderen. En die bereidheid was bij de deelnemers aan de rondetafel beslist aanwezig.

Twee invalshoeken

Je kunt tot vernieuwing komen vanuit de technologie: wat maakt de technologie mogelijk en wat kan je daar als organisatie mee. Of vanuit de business: wat wil je zakelijk bereiken als organisatie en hoe kan technologie dat mogelijk maken. In beide gevallen gaat het in de kern om verbinden van wat nog niet verbonden was. Door alles te verbinden kan er veel meer, maar wat precies zal de tijd leren, zo vonden de deelnemers.

Platformgedachte

In het bedrijf zelf zal innovatie op het bedrijfsdoel zijn gericht, er moet een aanleiding zijn om te vernieuwen. Dit brengt met zich mee dat de IT-infrastructuur die onbekende vernieuwingen direct mogelijk zal moeten maken. Je moet niet in de situatie belanden dat je voor elke innovatie afzonderlijk de infrastructuur moet aanpassen, of zelfs moet bouwen.

Het gaat om een platform waarmee je datastromen en samenhang ertussen goed kunt regelen, zodat er geanalyseerd kan worden. En waar nieuwe datastromen direct op aangesloten kunnen worden. Vergelijk het met de 230V-standaard. De meeste apparaten in Nederland werken hiermee (al dan niet via een adapter) en een nieuw apparaat kan probleemloos worden aangesloten. De behoefte is in wezen dezelfde: nieuwe toepassingen moeten probleemloos van de infrastructuur gebruik kunnen maken.

Nú, niet straks!

Michiel Panders is Directeur Enterprise Cisco Nederland

Een van de deelnemers aan de rondetafel signaleerde een groot perceptieverschil over de noodzaak tot inspelen op IoE. De board van zijn organisatie geeft zichzelf nog tien jaar, hijzelf dacht aan twee, terwijl in de praktijk de mensen nú al last ondervinden van de veranderingen. Ik denk dat de urgentie veel groter is dan menig organisatie denkt. Een welwillende houding ten aanzien van IoE is mooi, maar afwachten is funest. Bouw daarom nú aan een ‘connected enterprise’. Met een platform waarmee gemakkelijk verbindingen kunnen worden gelegd, is de eerste hobbel al geëffend en zijn vernieuwingen probleemloos in te passen.