Back-office en apps zijn als treinen en scooters

PDU-Colors3

door John Verwaaijen |
 

Thuis zijn we - met dank aan Steve Jobs - inmiddels gewend geraakt aan intuïtieve IT. IT-afdelingen van organisaties zijn echter over het algemeen complex en log. Ze zijn ingericht om zaken te registeren, te bewaren en de primaire business-processen zoveel mogelijk te automatiseren. Bijna tachtig procent van de IT-budgetten gaat op aan het draaiend houden van deze back-office systemen. Kan dat niet anders? 

Bedrijven investeerden de afgelopen jaren erg veel geld in de stabiliteit en veiligheid van hun back-office systemen. Maar medewerkers zijn niet langer geïnteresseerd in grote trage systemen, ze zijn tenslotte de snelheid en flexibiliteit gewend van de technologie die ze thuis gebruiken. Daarom maken ze op de werkvloer ook liever gebruik van kleine stukjes functionaliteit: een factuur maken, een nieuwe relatie invoeren, de voorraad checken, een akkoord van de baas krijgen. Dat kan met apps.

Vergelijking

Ron Tolido, CTO Continental Europe van Capgemini, vergelijkt beide werelden met treinen en scooters. De focus van IT ligt op de complexiteit van fundamentele systemen, zoals bij de spoorwegen. De trein moet zoveel mogelijk mensen langs een vastgestelde route vervoeren, en dat zo veilig en solide mogelijk doen. In- en uitstappen kan alleen op vooraf bepaalde plaatsen. Slechts enkele malen per jaar vinden aanpassingen plaats. Echte innovaties zijn nauwelijks te zien. De levering van een nieuw treinstel duurt jaren en dan is het nog maar de vraag of de bestelde trein ook inderdaad doet waarvoor hij gekocht is. Niet alle back-office systemen zijn overigens treinen. Er bestaan ook bussen in Tolido’s wereld. Iets minder ingewikkeld en omvangrijk, en iets eenvoudiger aan te passen. Maar nog steeds met een trage change-cyclus en lage mate van innovatie.

Wendbaar

Een app vergelijkt hij met een scooter. Een kleine wendbare oplossing, niet te duur en snel in te zetten en aan te passen. Er bestaan ook auto’s, iets groter dan scooters maar nog steeds met een grote mate van individualiteit, inzetbaarheid en flexibiliteit.

Gevoel

Het is niet verwonderlijk dat veel IT’ers weinig gevoel hebben bij de wereld van de auto’s en scooters. Het is te vluchtig, te klein en te oncontroleerbaar voor ze. Toch zullen deze ‘treinmensen’ moeten leren omgaan met de scooters. Want daar ligt hun toekomst. Er is een station nodig dat beide werelden met elkaar verbindt, als een hub. Gelukkig bestaan er dergelijke platformen. Ze ontsluiten enerzijds de informatie uit de treinenwereld en zorgen voor intuïtieve toegankelijkheid ervan. Anderzijds maken ze het gemakkelijk apps te bouwen en te beheren. Ze bieden het beste van beide werelden, waardoor innovatie en korte time-to-market binnen handbereik komt en de toekomst van organisaties een stevige wind in de rug krijgt.

John Verwaaijen is General Manager Benelux van Magic Software