Sociale media worden serious social business

PDU-Colors3

door Robbert Hoeffnagel |
 
Sociale media als Facebook, LinkedIn, Twitter zijn in korte tijd ongekend populair geworden. Hoewel die platformen zijn ontwikkeld om mensen te verbinden voor het delen van informatie en ervaringen, proberen ze nu allemaal geld te verdienen met advertenties. Tegelijkertijd zien we de principes en concepten achter social media ook steeds vaker in het bedrijfsleven opduiken. Bijvoorbeeld voor het verbinden van samenwerkende mensen met informatie en applicaties voor co-creatie en ketenintegratie.

Elk bedrijf heeft zijn bestaansrecht te danken aan de waarde die zij met producten en diensten voor klanten creëren. Via social media zijn zowel bestaande klanten als potentieel nieuwe klanten eenvoudiger toegankelijk dan ooit tevoren. Daarom kunnen ze laagdrempelig bij het ontwikkelen en testen van nieuwe producten worden betrokken en is hun feedback direct te verwerken. Door de meest innovatieve klanten eerder bij het productontwikkelingsproces te betrekken is de totale 'time-to-market' flink te verkorten.

Onbekend

Een bedrijf dat hiermee al veel ervaring heeft opgedaan is Dassault Systèmes. Onlangs had ik de kans om Dassault’s EuroNorth Manager Stephen Chadwick te ontmoeten. Het gesprek handelde over de visie van zijn werkgever op social business.

Stephen Chadwick

Dassault Systèmes is een bij veel managers nog onbekend bedrijf, terwijl zij tijdens de crisis juist zeer succesvol zijn geweest en zijn gegroeid tot de tweede grootste softwareleverancier van Europa en het vijfde meest duurzame bedrijf in de hele wereld. Die onbekendheid wordt veroorzaakt door het feit dat zo'n 190.000 klanten de 3D-software van dit bedrijf gebruikten voor het ontwikkelen van nieuwe producten en te innoveren, waarover ze uit concurrentieoverwegingen niet veel communiceren. "Wij zijn al zo'n 35 jaar gespecialiseerd in het leveren van software die onze klanten helpen sneller te innoveren", zegt Chadwick. "Begin jaren '80 lag daarbij het accent op 3D CAD, daarna op het kunnen creëren van zogenaamde digital 'mock-ups', vanaf begin deze eeuw op Product Lifecycle Management (PLM) en sinds 2012 op 3DEXPERIENCES. Door klanten en partners te betrekken in levensechte virtuele 3D-werelden, kunnen bedrijven namelijk sneller innovaties bedenken en op de markt introduceren."

Experience-tijdperk

Wie de marketingacties en -communicatie van bekende leveranciers van A-merken analyseert, komt al snel tot de conclusie dat we momenteel in een experience-tijdperk leven. Consumenten zijn gevoelig voor bijzondere ervaringen en laten daar hun koopgedrag massaal door beïnvloeden. Variërend van gewone T-shirts en broeken van Abercrombie & Fitch, die dankzij mooie mannelijke modellen voor teveel geld de deur uitvliegen, tot dure koffie van Nespresso, omdat je lid bent van een club waar je mogelijk George Clooney kunt tegenkomen. Mensen worden graag verleid en hebben meer geld over voor bijzondere producten, diensten en vooral unieke ervaringen.

Dassault Systèmes speelt daar al enkele jaren op in door social media-functies te integreren in het 3DEXPERIENCE-platform. Die functies vormen samen 3DSWYM (See What You Mean) en helpen productontwerpers, engineers en marketeers om in een marktspecifieke 3D-omgeving met hun klanten te innoveren. "Onze klanten zijn niet meer op zoek naar software die hen helpt om de efficiency met tien of twintig procent te verhogen", vervolgt Chadwick. "Ze zoeken complete oplossingen om de 'time-to-market' aanzienlijk te verkorten. Of om in samenwerking met hun klanten en partners unieke innovaties te kunnen ontwikkelen. Waarom daar ook sociale media bij horen? Omdat de wereld steeds socialer wordt, het zowel mensen van binnen als buiten de organisatie verbindt en afdelingen die vroeger achter elkaar werkten (zoals productontwerp en marketing) in één 3D-omgeving laat samenwerken en innoveren. De komende jaren worden social media-functionaliteit en wereldwijde samenwerkingsmogelijkheden belangrijker dan alleen maar meer of betere applicatiefuncties toevoegen."

Robbert Hoeffnagel