‘Belangrijk voordeel hosted UC zijn de voorspelbare kosten’

273129_h_ergb_s_gl

door Robbert Hoeffnagel |

Aanbieders van hosted voice en unified communications (UC) uit de cloud schermen vaak met fraaie cijfers over de kostenverlaging die met een overstap mogelijk is. “Dat is echter niet waar het om gaat”, zegt Koen van Geffen, CEO van Voiceworks. “Wij merken dat klanten vooral voordeel zien in de voorspelbaarheid van de kosten: ‘all you can eat’ voor een vast bedrag per maand per gebruiker.” Voiceworks lanceerde onlangs zijn managed UC-dienst en heeft bovendien plannen voor een cloud middleware-laag die integratie van UC met grote portals als Open-Xchange en bijvoorbeeld Salesforce mogelijk maakt.

Eind november lanceerde Voiceworks, een wholesale-aanbieder van zakelijke data-, mobiele en vaste telefonieoplossingen, zijn Managed UC-dienst. Dit is een volledig webbased alles-in-één unified communications-oplossing waarmee optimale bereikbaarheid en snelle communicatie- en informatieverwerking worden gerealiseerd. Voiceworks koppelt Managed UC aan zijn gehoste spraakdienst Managed Voice en het mobiele platform. Door deze integratie kan de gebruiker niet alleen zelf kiezen waar en wanneer hij communiceert, maar ook met welk device, zowel vast als mobiel. Managed UC is leverbaar in drie abonnementsvormen waarvan Managed UC Standard vast onderdeel is van de Managed Voice-dienst.

Snelle acceptatie

Koen van Geffen, CEO van Voiceworks, is erg optimistisch over de Nederlandse markt voor UC vanuit de cloud. Hij citeert onderzoek van onder andere het Britse Ovum dat constateert dat steeds meer bedrijven UC op een strategische manier willen inzetten en daar bovendien de budgetten voor beschikbaar hebben. “Wij merken dat er bij Nederlandse bedrijven een toenemende belangstelling is om te investeren in optimale bereikbaarheid en snelle communicatie- en informatieverwerking door middel van UC uit de cloud. In 2014 zal dit nog verder toenemen. Medewerkers willen immers steeds vaker zelf bepalen welk communicatiemiddel zij gebruiken. Om aan deze wens te voldoen is een vergaande integratie van vaste en mobiele telefonie met UC in de cloud een vereiste.”

Bedrijven omarmen UC met het oog op snellere reactietijden, hogere productiviteit van de medewerkers en lagere operationele kosten. Dit blijkt uit onderzoek van Infonetics in de VS. Om deze voordelen met UC te behalen heeft 22 procent van de ondervraagde bedrijven al hun UC-architectuur in de private cloud gebracht. Volgens het Ovum-onderzoek is 20 procent van de bedrijven wereldwijd van plan de komende twee jaar de cloud te gebruiken voor UC-projecten. Eén van de aanleidingen hiervoor is dat steeds meer business-applicaties cloud-gebaseerd zijn. Die applicaties moeten worden gekoppeld aan een communicatienetwerk. Van Geffen: “Ook steeds meer Nederlandse bedrijven zien de voordelen van UC uit de cloud. Het is de manier waarop vanuit één platform gebruik kan worden gemaakt van alle mogelijke devices die medewerkers tegenwoordig tot hun beschikking hebben, zowel vast als mobiel.”

Hybrid en hosted

Koen van Geffen is CEO van Voiceworks in Almere.

Voiceworks is een voor het grote publiek relatief onbekende aanbieder van unified communications. Toch wordt het netwerk van Voiceworks door honderdduizenden users gebruikt. Dat heeft alles te maken met het business model. Van Geffen: “Wij zijn een wholesale-aanbieder. Dit wil zeggen dat wij uitsluitend werken via partners die onze diensten onder eigen naam aan hun klanten aanbieden. Onze diensten worden gebruikt in zowel het MKB als in enterprise-omgevingen.”

Het bedrijf uit Almere is in 2005 opgericht en heeft toen op basis van open source-programmatuur zelf een complete hosted telefonie dienst, Managed Voice, ontwikkeld. “Wij hebben een aantal open source-componenten genomen en daar een kant-en-klaar oplossing van gemaakt. Onze eerste versie van de Managed Voice-dienst lanceerde wij in 2005 op het moment dat KPN net Internet Plus-bellen in de consumentenmarkt had gezet. De eerste reacties op deze KPN-dienst waren niet altijd even positief en daar hadden wij ook last van. Daarom hebben we destijds ons product aangepast tot een hybride aanpak, waarbij wij IP, SIP-trunking en het gebruik van traditionele PBX’en combineren. Die combinatie sloeg aan en wordt nog altijd door circa de helft van ons klantenbestand toegepast. Enkele jaren later was de markt wel rijp voor een volledige IP-telefonie variant en hebben wij dat product opnieuw gelanceerd. We zien nu juist dat veel gebruikers die nog met een eigen bedrijfstelefooncentrale werken, overstappen op hosted voice of hosted UC op het moment dat hun PBX aan vervanging toe is.”

De diensten die Voiceworks aan zijn partners levert, zijn vooral gebaseerd op kostentransparantie. “Wij kiezen voor een vast bedrag per maand per gebruiker. Daarvoor krijgt de klant alle functionaliteit die onze diensten te bieden hebben. Dus geen ingewikkelde licentiemodellen waarbij per extra module weer opnieuw moet worden betaald. De kern van Managed UC uit de cloud is in mijn ogen - naast alle technische functionaliteit: biedt de klant voorspelbare kosten.”

Voiceworks ondersteunt naast UC, IP- en vaste telefonie ook mobiele telefonie. Het bedrijf is hiertoe MVNE op het KPN-netwerk. “Daardoor kunnen wij volledige vrijheid bieden als het gaat om de cliënt waarmee de gebruiker wil communiceren: vaste telefoon, mobiele telefoon, de eigen UC-portal van Voiceworks via de webbrowser, noem maar op. Op een mobiel apparaat hoeft de gebruiker ook geen app toe te passen, maar kan gewoon bellen.”

Cloud middleware

Interessant is dat Voicworks ook wil integreren met andere portals. Van Geffen ziet namelijk goede kansen als leverancier van een cloud middleware-laag die UC integreert met andere software. Als voorbeeld noemt hij Salesforce. “Voor veel mensen is Salesforce dé portal of interface waarmee zij de hele dag werken. Unified communications levert voor deze mensen maximaal rendement op als UC ook daadwerkelijk in Salesforce is geïntegreerd. Dan kunnen zij immers direct vanuit Salesforce communiceren, bellen, presence-info van hun klanten of collega’s zien en dergelijke. Wij ontwikkelen momenteel een cloud middleware-laag die deze integratie met externe portals mogelijk maakt.”

Voiceworks is al een samenwerking gestart met Open-Xchange. Deze Duitse firma heeft onder andere het OpenOffice-ontwikkelteam in huis gehaald en werkt nu aan een open source-variant op Office365. Voiceworks levert straks via zijn cloud middleware de communicatielaag voor dit product. Meer details over deze cloud middleware-oplossing volgen in 2014, maar Van Geffen geeft wel aan dat - in zijn visie - dit een zeer interessante optie voor zijn partners wordt. “Microsoft overheerst Office365 volledig. Zij hebben via deze portal dagelijks contact met de gebruiker, niet de wederverkoper. Wij zullen uitsluitend via partners werken, die daarmee dus altijd zelf het gezicht naar de klant vormen.”

Vijf datacenters

Heel belangrijk voor iedere UC-oplossing is beschikbaarheid. Unified Communications raakt aan de kern van de business van de eindklant en de beschikbaarheid moet dus gegarandeerd zijn. “Dat regelen wij op meerdere manieren. Allereerst ondersteunen we in UC natuurlijk een hele reeks van communicatiekanalen. Mocht onverhoopt een kanaal niet beschikbaar zijn, dan kan de gebruiker altijd via een van de andere kanalen verder werken.”

“Daarvoor is het uiteraard wel van cruciaal belang dat ons platform altijd beschikbaar is. Ook daar hebben wij veel aandacht aan besteed. Onze software draait in Nederland in vijf verschillende datacenters. Daarnaast beschikken we over een eigen glasvezelring. Bovendien leveren wij aan onze partners en zij weer aan de eindklant adsl of glasvezel voor ‘the last mile’ naar kantoor of huis. Daar hechten wij veel waarde aan omdat we alleen dan de beschikbaarheid én de performance van ons UC-platform kunnen garanderen. Op die manier kunnen wij immers alle UC-communicatie zo snel mogelijk naar ons eigen glasvezelnetwerk leiden.”

Robbert Hoeffnagel is hoofdredacteur van CloudWorks