Stimuleer co-creatie via de cloud

PDU-Colors3

door Hans Vandam |

Steeds meer leveranciers bieden cloud-versies van hun applicaties aan. De bij het grote publiek nog amper bekende tweede grootste Europese softwareontwikkelaar Dassault Systèmes gaat in 2014 zelfs co-creatie via de cloud promoten. Tijdens een gebruikersforum in Las Vegas maakte de CEO en President Bernard Charlès bekend dat vanaf januari het complete aanbod via de cloud te gebruiken is.

Mensen en middelen verbinden

Dassault Systèmes levert software die organisaties helpt om tegen lagere kosten sneller te innoveren. Anders gezegd: hun ‘time-to-market’ te verkorten. Ondanks de crisis is het bedrijf de afgelopen vijf jaren voorspoedig gegroeid, waardoor de omzet over 2012 ruim € 2 miljard bedroeg en de beurskoers bijna verdrievoudigde. Het geheim achter die succes story is een lange termijnvisie over innovatie en investeringen in strategische samenwerkingsverbanden met een groot aantal klanten. Het naar de cloud brengen van alle softwaretoepassingen is bij Dassault Systèmes dus geen trendvolgend gedrag, maar een belangrijke fase in het realiseren van hun 3DEXPERIENCE-strategie. Een strategie gericht op het versnellen van innovaties, door in virtuele 3D-werelden met supply chain-partners en klanten samen te gaan werken. Charlès gebruikt de slogan ‘connecting the dots’ om duidelijk te maken dat het 3DEXPERIENCE-platform zowel mensen als middelen wereldwijd verbindt. Om invulling te geven aan hun lange termijn-strategie heeft Dassault Systèmes in 2013 maar liefst zeven complementaire softwarebedrijven overgenomen. De meest recente, Realtime Technology, is marktleider op het gebied van 3D-visualisaties voor marketingtoepassingen, met klanten als Hugo Boss, adidas, Audi, BMW, Ferrari en Porsche.

CEO en President Bernard Charlès van Dassault Systèmes.

Co-creatie in de cloud  

De term 3DEXPERIENCE gebruikt Dassault Systèmes als metafoor om duidelijk te maken dat het succes van innovatie afhankelijk is van de mogelijkheid om bijzondere klantervaringen te creëren. Zoals Apple met de iPod, iPhone en iPad heeft gedaan. Door nieuwe producten vanaf het eerste idee tot en met de marktintroductie in 3D te visualiseren en het dagelijks gebruik ervan te simuleren, is de innovatiecyclus flink te verkorten. Verder zijn met virtuele producttesten versus fysieke producttesten enorme kosten te besparen. Denk alleen maar aan de botsproeven van auto's en ja ook die worden tegenwoordig acht van de tien keer met meer dan 95 procent nauwkeurigheid virtueel gesimuleerd, omdat het zoveel tijd en geld bespaart. Een ander belangrijke succesfactor voor innovatie is het inspelen op de wensen van klanten. Via het 3DEXPERIENCE-platform kunnen bedrijven de 'innovators' onder hun klanten online betrekken bij het productontwikkelingsproces en met elkaar laten communiceren via online communities. Hoewel nu al veel software van Dassault Systèmes via de cloud te gebruiken is, zoals de slimme zoektechnologie Exalead en social media monitoring Netvibes, komt vanaf medio januari het complete portfolio via de cloud beschikbaar. Daarmee gaat deze softwareleverancier het online samenwerken en communiceren een flinke impuls geven.

3DEXPERIENCE-ervaringen

Een onderneemster die de kansen van 3DEXPERIENCES al vroeg ontdekte, is Lynn Tilton. Zij begon 13 jaar geleden aan een missie om mensen de waardigheid te bieden voor hun gezin te kunnen werken. Inmiddels verschaft zij via een investeringsmaatschappij ruim 120.000 mensen werk bij zo'n 75 bedrijven. Het geheim achter het succes van deze 'turn-around queen' is mensen de kans te bieden hun dromen te realiseren met behulp van de modernste technologie. Tijdens het jaarlijkse gebruikerscongres van Dassault Systemes in Las Vegas vertelde Lynn hoe zij bijna failliete bedrijven opkoopt en tot successen transformeert door te investeren in 3D-ontwerpen, simuleren en andere innovatieve technieken. De mensen die bij haar bedrijven werken, hadden door gebrek aan innovatie hun droom verloren. Vanuit Lynn's visie 'if you can dream it, we can build it', biedt zij al die mensen een nieuwe kans. Dat zij daarbij niet alleen geluk en de wind mee heeft, blijkt uit het feit dat Lynn's bedrijven in alle marktsectoren actief zijn en zij tijdens de crisis ook de ingedutte automobielindustrie in Detroit weer een flinke impuls heeft gegeven. Uiteraard zijn er in ook in de Benelux bedrijven die met de software van Dassault Systèmes werken, variërend van bekende namen als Fokker Aerostructures, Rijkswaterstaat en Volker Rail, tot echte innovators als IBA Group, FEops en Mutracx.

Hans Vandam is journalist

Meer over
Lees ook
Unilever optimaliseert logistieke processen met SAP S/4HANA EWM

Unilever optimaliseert logistieke processen met SAP S/4HANA EWM

Bedrijven zijn altijd op zoek naar nog meer efficiency en duurzaamheid van hun logistieke processen. Bijvoorbeeld door vanaf de fabriek direct te leveren aan de klant. Het Warehouse Management Systeem moet die ‘direct delivery’ ondersteunen. Unilever Home Care koos voor zijn fabriek in het Hongaarse Nyirbator voor SAP S/4HANA EWM 2020 met SAP Cons1

SAP introduceert generatieve AI-functies voor ontwikkelaars

SAP introduceert generatieve AI-functies voor ontwikkelaars

SAP onthult innovaties in generatieve AI applicatieontwikkeling, ondersteuning voor vectordatabases en nieuwe leermiddelen - SAP heeft een uitgebreide serie van generatieve AI-mogelijkheden gericht op ontwikkelaars aangekondigd. Hiermee moeten zij de businesskansen die deze technologie biedt gemakkelijker kunnen verzilveren. SAP deed deze aankond1

Foodbedrijven zetten robotisering in voor optimaliseren productieproces

Foodbedrijven zetten robotisering in voor optimaliseren productieproces

Om voorbereid te zijn op een tijdperk van robotisering stapten Hellema en De Ruiter's Bakkerij over naar één state-of-the-art ERP-systeem: SAP S/4HANA. Zusterbedrijf Fortuin volgde in 2023, en maakte voor de overstap eveneens gebruik van de FAST Solution for Food-template van SAP-partner delaware. Met een ‘showcaseproject’ als resultaat.