Frans leren

273129_h_ergb_s_gl

door Robbert Hoeffnagel |

Heeft u wel eens van Stratoscale gehoord? Of OVH? Of wellicht Numergy? CloudWatt? Kans is groot dat alle vier namen u volkomen onbekend voorkomen. Het gaat om startups. Het voert te ver om de technologie van alle vier hier uitgebreid te bespreken, maar laten we er een paar punten toch uit lichten.

Stratoscale is een Israëlisch bedrijf dat graag het stokje van VMware wil overnemen als het om virtualisatie gaat. Zij zien een grote kans doordat het datacenter momenteel in feite wordt geoptimaliseerd op basis van individuele servers. Virtualisatie per server is echter niet slim, vinden zij, want de trend bij grote datacenters is juist dat zij niet langer traditionele servers kopen, maar systemen die een geheel nieuwe architectuur kennen en waarbij de grenzen tussen individuele servers steeds meer vervagen. Virtualisatie kan dan ook maar beter datacenter-breed worden aangepakt, in plaats van per server. Stratoscale ontwikkelt daar technologie voor.

Robbert Hoeffnagel is journalist.

Israëlische startups komen er meestal wel. Dat geldt veel minder voor bijvoorbeeld Franse startups. Maar dat maakt dit soort firma’s er zeker niet minder interessant op. Neem bijvoorbeeld OVH, wat staat voor ‘On Vous Héberge' en dat betekent weer ‘We Host You’. Dit bedrijf is met honderdveertigduizend servers inmiddels een van Europa’s grootste hosting-bedrijven en geef toe: u had er nog nooit van gehoord. Veel eerder dan Facebook of Twitter besloten deze Fransen dat individuele servers kopen niet slim is als je schaalgrootte wilt bereiken in een cloud-datacenter. Dus begonnen zij zelf server-hardware te ontwikkelen en hadden zij die nieuwe architecturen allang draaien toen binnen Facebook nog niet eens werd nagedacht over bijvoorbeeld het Open Computer Project, waar de Amerikanen nu zo’n goede sier mee maken.

Zie hier het probleem van Europa: prachtige technologie die de concurrentie met oplossingen uit andere werelddelen makkelijk aan kan. Ware het niet dat … Fransen geen Engels spreken en Europese bedrijven - en dat geldt zeker voor Nederlandse ondernemingen - vrijwel uitsluitend kijken naar vaderlandse producten en - als die er niet zijn - naar Angelsaksische oplossingen. We vergeten vaak dat er in landen als Duitsland en Frankrijk vaak verbluffend mooie technologie wordt ontwikkeld. En laten we landen als Italië, Spanje, Denemarken, Zweden, Finland of de Baltische staten niet vergeten. Of Oostenrijk en Zwitserland.

Innovatie is tegenwoordig hét toverwoord van … iedereen. Van politici tot CIO’s en van analisten tot management-guru’s. Daarbij gaan we er veel te gemakkelijk vanuit dat innovatie alleen maar in Silicon Valley plaatsvindt. Dat is echter absoluut niet waar. Er vindt heel veel innovatie plaats in Nederland en in Europa. We moeten als branche - aanbieders én gebruikers - alleen eens leren dat we verder kijken dan onze neus lang is en niet alleen maar over Amerikaanse innovatie praten omdat we daarover zo makkelijk in het Engels kunnen lezen. Natuurlijk, de Fransen moeten Engels leren, maar misschien wordt het ook eens tijd dat wij Frans leren.

Robbert Hoeffnagel is journalist